Premier League er satt til å få et enormt økonomisk løft, ettersom ligaen angivelig er nær ved å sikre en samlet avtale på 11,6 milliarder euro for å selge sine TV-rettigheter for perioden mellom 2022 og 2025 til innenlandske og utenlandske leverandører.
Dette beløpet vil bli fordelt på de 20 Premier League-klubbene og vil se de totale TV-rettighetsinntektene øke med 1 milliard euro over de neste tre årene.
Les på Sporten: Bekreftet: Watford henter akrobatisk keeper
Ifølge Daily Mail kan heftige budkriger mellom tilbydere i land som USA og Australia vise seg økonomisk fordelaktig for Premier League.
Som rapportert av den engelske publikasjonen konkurrerer Disney, WarnerMedia og CBS med NBC i USA, mens nåværende høyreeiere Optus står overfor en fireveis budkamp med Stan Sport, Paramount+ og Amazon i Australia.
Det sies at beIN vil opprettholde TV-rettighetene i Midtøsten i bytte mot 450 millioner euro, mens Canal+ også har fornyet avtalen for 300 millioner euro for å vise spill i Frankrike, Slovakia og Tsjekkia. Det er også inngått avtaler med kringkastere i Italia (Sky Italia), Portugal (ELEVEN Sports), Belgia (Telenet), Tyskland (Sky Deutschland) og Spania (DAZN).
I mellomtiden vil Sky Sports, BT, Amazon og BBC bruke 5,8 milliarder euro for å sikre Premier League TV-rettigheter i Storbritannia.
Nordic Entertainment Group (NENT) har kjøpt rettighetene til å vise Premier League-spill i Sverige, Danmark og Finland i bytte for 2,8 milliarder euro frem til 2028, og de har også kjøpt en egen seksårspakke for å sende kamper i Nederland, Polen, Estland, Litauen og Latvia.