Den 56 år gamle Japaneren Sigeru Ban har vunnet Prizker prisen, den høyeste utmerkelsen for arkitekter. Japanere har lenge vært langt fremme innen arkitektur og smarte løsninger for plass og miljø. Dette er grunnen til at Sigeru Ban er den synvende til å motta denne prisen. Prizker prisen har gått til Norge to ganger.
Siguri Ban har de siste 30 årene for laget mange usannsynlige strukturer rundt om i verden – fra bolig til kunstgallerier og katedraler – mange med utgangspunkt i papprør.

Papir og papp har lenge vært en del av en arkitekt verktøykasse for tegninger og modeller av bygninger , men for den japanske arkitekten Shigeru Ban de er gode nok til å gjøre the real thing .

Shiguru Ban forteller the guardian ” Når du er ferdig med en rull med gjennomsiktig papir eller faks papir , er det alltid papir-rør til overs , ” sa han . ” De var så sterke og fine, så jeg holdt dem . Da gikk jeg til fabrikken hvor de laget dem , og jeg så de kunne gjøre uansett lengde og diameter . ”

Shiguru ban har en imponerende liste med bygg han står bak. http://www.shigerubanarchitects.com/works.htmlCardbordCathedral_before2
Men det er for sitt humanitære arbeid , like mye som for hans hus og museer , som Ban fanget Pritzker juryens øyne . ” Han er en naturkraft , ” sa juryformann , Lord Palumbo , “som er helt riktig i lys av sitt frivillige arbeid for hjemløse og fratatt i områder herjet av naturkatastrofer . ”

I 1994 , med millioner på flukt fra Rwandas borgerkrig , foreslo Ban papirrør tilfluktsrom til FNs høykommissær for flyktninger , Et år senere fulgte papir tømmerhytter etter jordskjelvet i Kobe , med fundamenter laget av sand – og fylte øl kasser og vegger av vertikale papprør . Etter grunnleggelsen de Frivillige Architects ‘ Network i 1995 , har han hjulpet til med katastrofehjelp i Tyrkia , India , Kina og Haiti , og nå senest reist en storslått papp katedral etter jordskjelvet i Christchurch , New Zealand , stiger i en elegant A -ramme ved siden av ruinene av George GilCCC_002bert Scott steinbygning .

Ban er den syvende japanske arkitekten for å motta prisen siden den ble etablert i 1979 , etter Kenzo Tange i 1987 , Fumihiko Maki i 1993 , Tadao Ando i 1995 , teamet av Kazuyo Sejima og Ryue Nishizawa i 2010 , og Toyo Ito fjor .

” Å motta denne prisen er en stor ære , og med det , må jeg være forsiktig , ” sa Ban , som deler sin tid mellom kontorer i Tokyo , Paris og New York . ” Jeg må fortsette å lytte til de menneskene jeg jobber for , i mine private boliger, utstillinger, praktbygg og i mitt katastrofehjelp arbeid jeg ser denne prisen som oppmuntring for meg å fortsette å gjøre det jeg gjør – . Ikke å endre hva jeg gjør , men å vokse. ”

CCC_005