Nye Mercedes-AMG GT Black Series viderefører merkets tradisjon innen motorsport, med et ekspressivt design og den direkte teknologioverføringen fra motorsport til serieproduksjon.
Tidenes kraftigste AMG V8-biturbo, kommer med ny «flat-plane» veivaksel som gir en ytelse på imponerende 537 kW (730 hk) og smidigere gassrespons. Dette kombinert med aktiv aerodynamikk, og et design som stammer direkte fra den nåværende AMG GT3 racerbilen, gir en totalopplevelse helt utenom det vanlige.
Les: Pep Guardiola: «Love Simone, hate fascism»
Black Series-modeller er eksklusive sjeldenheter for personbiler, og viderefører en tradisjon som ble etablert i 2006. Ytelsen, utseendet og kjøredynamikken i den nye GT Black Series er uten sidestykke, men er ikke utviklet for å samle støv i samlernes garasjer. Disse modellene er svært populære i det norske markedet, og vi kan allerede bekrefte at et fåtall norske kunder vil få gleden av å oppleve dette fartsmonsteret, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.
0 – 200 km/t på under ni sekunder
Nye GT Black Series-motoren er av en helt spesiell karakter, som ikke bare gjenspeiles i kraftleveransen, men også det helt unike lydbildet. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t gjøres på kun 3,2 sekunder og til 200 km/t på under ni sekunder. Toppfarten er 325 km/t, et nivå som er beregnet å utforske på bane.
Motoren er basert på den kjente AMG 4-liters V8 biturbo med tørr sumpsmøring som yter 730 hk med et maksimalt dreiemoment på 800 Nm ved 2000 – 6000 o/min. Det er takket være nye kamaksler og eksosmanifolder som er tilpasset den nye tenningsrekkefølgen og forbedrer gassresponsen ytterligere.
Les på Sporten: Dietmar Hamann liker ryktene om Liverpool-kjøp
Sofistikert aerodynamikk og enestående kjøredynamikk
Likheten med racerbilene AMG GT3 og AMG GT4 er visuelt og teknisk sterkere enn før. Designerne jobbet tett med aerodynamikkeksperter for å sikre sofistikert aerodynamikk som sørger for en smidig håndtering, samt økt presisjon og kjøredynamikk. De har sikret optimal kjøling av ladeluft og forbedret bremsekjølingen med de betydelig større radiatorluftinntakene, som stammer direkte fra AMG GT3. Det nye designspråket fører luften dit den er påkrevd på en målrettet måte, og reduserer vindmotstanden ytterligere.
For førere som ønsker å ta bilen ut på bane har frontspoileren i karbonfiber to manuelt justerbare innstillinger, Street og Race. Black Series kan styres enda mer presist når den svinger i høy hastighet og viser enda bedre retningsstabilitet hvor kjøretøyet gir en smidig respons med tydelig tilbakemelding på rattet – samtidig som den forblir maksimalt kontrollerbar til enhver tid. Hvis den fremre diffusoren er i Race-stilling, kan også marktrykket på bakakselen økes ytterligere med det nye bakre spoiler-konseptet.
Prisen på AMG GT Black Series forventes å være klar i løpet av Q3.
Tekniske data
Mercedes-AMG GT Black Series | |
Motor | 4.0 litre V8 biturbo |
Motorvolum | 3982 cc |
Ytelse (kW/hk) ved rpm | 537 kW / 730 hk ved 6700-6900 rpm |
Dreiemoment (Nm ved rpm) | 800 Nm ved 2000-6000 rpm |
Girkasse | AMG SPEEDSHIFT DCT 7G |
Blandet forbruk (l/100km) | 12.8 l/100 km |
Blandet CO2 – utslipp (g/km) | 292 g/km |
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) | 3.2 s |
Toppfart | 325 km/h |
Blålink: Tech; We are here to help