En ny undersøkelse viser at 70 % av den norske befolkning ikke vet hva e-sport er. Hver tredje nordmann klarer heller ikke å følge med på teknologiutviklingen.

Elkjøp Norge utarbeider hvert år en teknologirapport, “Teknotrøbbel”, som forteller hvordan det står til med nordmenns teknologikunnskaper. I følge rapporten som ble lagt frem under Arendalsuka midt i august har store deler av den norske befolkningen det vanskelig med teknologien.

– I forholdet mellom barn og voksne står vi overfor en reell kunnskapskløft hvor hele syv av ti nordmenn som deltok i undersøkelsen faktisk ikke vet hva e-sport er, forteller Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge.

Den manglende kunnskapen om e-sport kan virke overraskende på enkelte, særlig med tanke på den etterhvert voksende omtalen e-sporten får i store, riksdekkende medier. Flere av de største e-sport-eventene har nordmenn i hovedrollene og blir, blant annet, dekket live på TV. Pengepremiene i den “nye” idrettsgrenen er i tillegg skyhøye. Også hos bookmakerne har veddemål på e-sport blitt en etterspurt vare blant spillerne, og blant andre Guts Casino og bookmaker dekker e-sporten bredt.

Kilde: Pixabay

– Teknologien og den enorme utviklingen som foregår i bransjen kan være med på å skape klasseskiller, sier Tønnesen og refererer til det faktum at én av tre nordmenn ikke klarer å holde seg oppdatert på den teknologiske utviklingen. På vei inn i alderdommen står en like stor del (33 %) i fare for å ikke komme med når teknologi-toget forlater perrongen.

“Teknotrøbbel” er forøvrig en rapport som blir lagt frem av Elkjøp og er utført som et samarbeide mellom de nordiske landene.

Det er den eldre del av befolkningen som har de største teknologiske problemene, noe som understrekes av at 40 % av deltakerne i undersøkelsen har blitt spurt av foreldre, besteforeldre eller andre eldre om teknologisk hjelp. Hver tredje spurte sier også at de trolig ville hatt større og bedre kontakt med den eldre del av familien (over 75 år) hvis disse hadde benyttet sosiale medier i større grad enn de gjør.

Private og offentlige utfordringer

I rapporten kommer det frem flere sannheter om nordmenns forhold til teknologi. Hver femte spurte sier blant annet at de opplever å gå glipp av ting fordi deres teknologiske kunnskaper ikke holder et høyt nok nivå.

Kanskje kjenner du til det selv når du kjøper det nyeste produktet på markedet, la oss bare si det er et fotoapparat. Når du kommer hjem går du i gang med å lese bruksanvisningen og faller av halvveis fordi nå vil du bare starte å bruke kameraet. Så får det heller være at det kan ting som du egentlig ikke aner. I alle fall sier hele 40 % av deltakerne i undersøkelsen at de eier produkter hvor de ikke vet hvordan én eller flere  funksjoner fungerer. Én av fem vet heller ikke hva en app er.

Kilde: Pixabay

– Det er tydelig at bransjeterminologien skaper problemer når 40 % av befolkningen synes det teknologiske språket er for komplisert, hevder Tønnesen.

Også i kommune-Norge er det teknologiske mangler. En ny undersøkelse fra Ambita og Samfunnsøkonomisk Analyse trekker frem at bare 9 % av de norske kommunene anses for å ha kommet langt innenfor digitalisering av eiendomsinformasjon.