Har du noen gang sett et Formel 1 Grand Prix-løp på TV og tenkt på hvordan hele sirkuset kan flyttes halve verden rundt på under en uke?

Selv om Kimi Raikonnen, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel og alle de andre Formel 1-førerne neppe reiser på turistklasse mellom de ulike Grand Prix-løpene, blir det ikke noe arrangement om ikke biler og utstyr også når å flytte seg mellom de ulike destinasjonene.

Det er ikke sikkert du enser det store logistiske puslespillet som må legges hver gang Formel 1 skal fra A til B. Det er ikke langt unna en militær operasjon når sirkuset, et av verdens største idrettsarrangementer, flytter seg mellom de ulike destinasjonene på Grand Prix-kalenderen. For at du skal kunne se fascinerende biler og (noen ganger) hasardiøs kjøring på TV skal forflytningen mange ganger klares på under en uke. Kanskje har du også en liten innsats på en av førerne, for Formel 1 er et populært betting-marked med massevis av forskjellig odds hos bookmakerne.

For inneværende sesong ser det ikke ut som om Lewis Hamilton og Mercedes kan tape mesterskapet, men Max Verstappen og Sebastian Vettel kjemper om andreplassen bak Hamilton. Oddsen på at Hamilton går av med seieren ligger på 1.04, mens du finner odds på 15.00 for Verstappen og 151.00 for Vettel.

Kilde: Unsplash

Allerede før de første kvalifiseringsrundene starter under en Grand Prix-helg har apparatet rundt de forskjellige lagene begynt logistikkarbeidet som innebærer å flytte alt av utstyr til neste destinasjon. Reservedeler og -motorer pakkes ned allerede lørdag kveld, mens resten ryker i overdimensjonerte flyttekasser direkte etter målgang søndag. Faktisk er det ikke uvanlig å se baner totalt ryddet mindre enn 8 timer etter at siste bil har blitt vinket i mål.

Hjul og motorer ryker som regel tilbake til produsenter, mens bilene blir demontert hver gang sirkuset flytter. Ved «back to back»-løp (to helger etter hverandre) transporteres bilene direkte mellom destinasjonene. Dersom det er lenger tid mellom løpene flys de som regel tilbake til produsentens fabrikk hvor de blir malt om.

Tonnevis av last

Back to back-løpene i Singapore og Sochi i slutten av september byr på den logistisk vanskeligste utfordringen, da alt utstyr må flyttes nesten 8000 kilometer på bare tre dager. Hvis du i tillegg legger en tidsforskjell på flere timer på toppen behøver du ikke være rakettforsker for å forstå at det kreves planlegging og hard arbeid av flere enn kun førerne av bilene.

Formel 1 bruker DHL som offisiell transportpartner, og lagene kan derfor bruke chartrede transportfly til utstyr, dekk, drivstoff, catering  etc. på de lengre distansene.

Kilde: Unsplash

I følge DHL frakter hvert lag utstyr tilsvarende vekten av åtte elefanter per løp (opptil 80 tonn), og hvert av de seks til syv Boeing 747 Cargo-flyene som benyttes flyr ca. 132 000 kilometer per sesong.

Det er ikke kun førerne som frykter dårlig vær. De ansvarlige for logistikken hos de ulike Formel 1-lagene kan også komme ut i situasjoner som setter hele sirkuset under press. For eksempel opplevde man i 2018 at en orkan vanskeliggjorde forflytningen mellom Mexico Grand Prix og US Grand Prix. Her var det planlagt at skip skulle frakte lagenes utstyr, men orkanen ville medføre forsinkelser så store at man ikke kunne arrangert løpet i USA. Derfor ble DHL nødt til å improvisere, og de valgte i stedet å bruke landeveien for at være sikre på at Formel 1-sirkuset ikke kom for sent.

I inneværende sesong kjøres det totalt 21 løp, men det er snakk om at man fra 2020-sesongen vil finne plass til ytterligere ett Grand Prix i kalenderen. Derfor er det ikke merkelig at racet bak kulissene mange ganger er mer kaotisk enn selve Grand Prix-løpene.