fredag, desember 10, 2021

Nå kommer selvkjørende brøytebiler

Må lese

Nissene i bingen sett av over 800 000

Etter én uke har 839 000 sett første episode av Nissene i bingen på TVNorge og discovery+....

Ny Tromsø-trøye har QR-kode med Qatar-kritikk

Nå er det ikke slik at Tromsø eller Norge sender noen spillere til VM i Qatar, men...

Motemagasinet Elle dropper pels

Det franske motemagasinet Elle ble startet i 1945 for å bringe litt glamour inn i et krigsherjet...

Det høres ut som science fiction, men blir nå virkelighet. Oslo Lufthavn Gardermoen skal som første større flyplass i verden teste ut selvkjørende brøytebiler nå i vinter.

I mars ble autonom snørydding demonstrert på Fagernes lufthavn, og i vinter tar Avinor steget videre med testing av to selvkjørende brøytekjøretøy på Oslo lufthavn. Prosjektet er et av de første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt, og sørge for å holde flyplassområder snøfrie.

– Innovasjon og nytekning er viktig for Avinor. Mange oppgaver i luftfart vil i fremtiden løses på andre måter enn i dag. Avinor ønsker å teste ut autonomi, og ser helt klart effektiviseringsgevinster en gang i fremtiden med nye løsninger innenfor vinterdrift og andre områder. Avinor er i front når det gjelder å teste ut denne teknologien, men det er essensielt at sikkerheten er ivaretatt ved all testing, sier Margrethe Snekkerbakken, konserndirektør sikkerhet, miljø og strategi i Avinor.

Mengdetrening

Testkjøringen skal foregå under normal vinteroperasjon med oppstart rundt årsskiftet og frem til april 2019. Målet er minst 40 gjennomførte operasjoner med samme grunnteknologi som på Fagernes. Underveis vil kjøretøyene overvåkes nøye, og en fører vil være med og overta operasjonen ved behov. Målet er å få så mange operasjoner som mulig for disse kjøretøyene for å lære mer og videreutvikle systemet.

– Man kan sammenligne dette med å være pilot på et fly. Teknologien gjør en del av jobben, men vi må fremdeles være med og observere og kunne gripe inn, forklarer Vidar Snerten, fagsjef for flysidedrift på Oslo lufthavn.

De selvkjørende bilene vil både testes i brøytetog og som frittstående brøytebiler, slik at Avinor kan overføre dette til flyplasser uten brøytetog.

Håper på nok en snørik vinter

– Forrige vinter hadde vi en snømengde på over tre meter og vi preparerte banesystemene til sammen 814 ganger, så forholdene skulle ligge godt til rette for testing her på Oslo lufthavn, forteller direktør for flysidedrift på Oslo lufthavn, Henning Bråtebæk.

-Vi ser frem til å teste ut og være en del av utviklingen av denne nye og moderne teknologien for snøbrøyting. Teknologien utvikler seg raskt i dag og slike prosjekter gjør at Avinor også i fremtiden vil være helt i verdenstoppen når det gjelder utførelse av vinterdrift, avslutter Bråtebæk. ​

- Advertisement -

Siste nytt

Nissene i bingen sett av over 800 000

Etter én uke har 839 000 sett første episode av Nissene i bingen på TVNorge og discovery+....

Ny Tromsø-trøye har QR-kode med Qatar-kritikk

Nå er det ikke slik at Tromsø eller Norge sender noen spillere til VM i Qatar, men likevel ønsker klubben sammen med...

Motemagasinet Elle dropper pels

Det franske motemagasinet Elle ble startet i 1945 for å bringe litt glamour inn i et krigsherjet Europa. Opp igjennom årene har...

Ralf Rangnick må overbevise FA om at han fortjener arbeidstillatelse

Ralf Rangnick må overbevise et FA-panel om at hans lederkompetanse er verdig å få en arbeidstillatelse etter å ha godtatt å ta...

Paris er ikke lenger verdens dyreste by

Hvert år rangerer The Economist Intelligence Unit (EIU) levekostnader i verdens dyreste byer. Oslo som føles som en dyr by er faktisk...

More Articles Like This