Thursday, May 28, 2020

Regjeringen vil åpne for mer barne- og ungdomsidrett fra 15. juni

Regjeringen ønsker å åpne opp for mer normal idrettsaktivitet for barn og ungdom i løpet av juni. -Dette er nok en gledens...

Lite radioaktivitet i lokalprodusert mat

Det er svært få funn av radioaktivitet over grenseverdiene i norsk lokalmat selv om maten er produsert i de områdene som ble...

Gjellestadskipet skal graves ut

For første gang på mer enn 100 år skal et vikingskip graves ut i Norge. Allerede i juni starter arbeidet med å...

Ny smittevernveileder i norsk idrett: Åpner for kontakt mellom de minste og «ballen er frikjent»

Helsemyndighetene, i dialog med norsk idrett, har utarbeidet en ny felles smittevernveileder. I veilederen gis det råd om hvordan idrettslag/foreninger på en...

Nå bygges verdens første hydrogendrevne elvebåt

Må lese

Regjeringen vil åpne for mer barne- og ungdomsidrett fra 15. juni

Regjeringen ønsker å åpne opp for mer normal idrettsaktivitet for barn og ungdom i løpet av juni....

Lite radioaktivitet i lokalprodusert mat

Det er svært få funn av radioaktivitet over grenseverdiene i norsk lokalmat selv om maten er produsert...

Gjellestadskipet skal graves ut

For første gang på mer enn 100 år skal et vikingskip graves ut i Norge. Allerede i...
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

ABB skal levere hydrogenbasert kraft- og fremdriftsløsning for et nybygd fartøy som skal operere på Rhône-elven i Frankrike.

Gjennom sin rolle i FLAGSHIPS styrker ABB sin rolle som den ledende leverandøren av hydrogenbasert brenselcelleteknologi. Det EU-finansierte initiativet jobber for å sjøsette kommersielle nullutslippsfartøy for innlands bruk og korte avstander til sjøs.

I regi av dette initiativet vil ABB levere en brenselcellebasert kraft- og fremdriftsløsning for en slepebåt. Den bygges for Compagnie Fluviale de Transport (CFT) med estimert levering i 2021. Med hydrogendrevne brenselceller fra fornybar energi vil hele energikjeden til fartøyet være utslippsfritt.

Les: Det er utrolig mange festivaler i Norge, her er en haug av dem

– CFT har vært en innovatør innenfor innenlands vannbasert transport i over 50 år. Å drive elvetransport på en bærekraftig måte er en ny utfordring, men det har blitt vitalt å kutte utslippene i Europas elver, spesielt i bykjernene. Med dette prosjektet sikter vi på å vise at utslippsfri drift er både oppnåelig og kommersielt gunstig, sier Matthieu Blanc, driftssjef i rederiet.

– Flytter grenser

– Ved å ta en aktiv rolle i FLAGSHIPS-initiativet fortsetter ABB å flytte grenser for elektrifisering innen shipping, sier Peter Terwiesch, leder for Industrial Automation i ABB. – Som en av verdens ledende selskaper innen teknologi for bærekraftig transport er ABB dedikert til å utforme fremtidens maritime industri gjennom renere og mer energieffektive fartøy.

Les på Sporten: Trent av Mbappé senior – skal bli like stor som Kylian

ABB har vært FLAGSHIPS-medlem siden starten i januar 2019 og jobbet tett med den finske forskningsorganisasjonen VTT og Ballard Power Systems Europe for å utvikle en 400kW brenselcelle til fartøy.

Prosjektets mål er å demonstrere at brenselceller er en praktisk og leverbar fremdriftsløsning for redere og verft som bygger mellomstore fartøy med kapasitet på over hundre passasjerer eller tilsvarende mengde i gods.

Når brenselcellen er installert, skal skipet etter planen i daglig drift. Det er lagt spesiell vekt på effektiv drivstoffylling for å unngå forsinkelser i ruteplanen. Prøveperioden vil derfor gi verdifull innsikt i optimalisering og utvikling av gode løsninger for fylling av drivstoff.

Bærekraftig energiløsning

Med årlige utslipp på rundt 940 millioner tonn CO2 fra maritim transport øker presset på tiltak for å redusere forurensingen. FN-organisasjonen IMO (den internasjonale maritime organisasjonen) en har utviklet en strategi for å halvere klimagassutslippene fra skip innen 2050 basert på 2008-verdier.

Brenselcelleteknologi er ansett for å være en av de mest bærekraftige energiløsningene for å redusere maritime utslipp. Brenselceller omformer den kjemiske energien fra hydrogen til elektrisitet gjennom en elektromagnetisk reaksjon. Konverteringen gir strøm, varme og rent vann.

FLAGSHIPS-prosjektet er støttet av Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU), et offentlig og privat partnerskap etablert under Europas Horizon 2020 rammeverk for å akselerere kommersialiseringen av teknologien for transport og energibruk. FCH JU består av Europakommisjonen, brenselcelle- og hydrogenindustrien representert av Hydrogen Europe, samt forskning og utvikling representert av Hydrogen Europe Research. I tillegg er LMG Marine, den norske klyngen NCE Maritime CleanTech og PersEE partnere involvert i CFT-prosjektet.

Siste nytt

Regjeringen vil åpne for mer barne- og ungdomsidrett fra 15. juni

Regjeringen ønsker å åpne opp for mer normal idrettsaktivitet for barn og ungdom i løpet av juni....

Lite radioaktivitet i lokalprodusert mat

Det er svært få funn av radioaktivitet over grenseverdiene i norsk lokalmat selv om maten er produsert i de områdene som ble...

Gjellestadskipet skal graves ut

For første gang på mer enn 100 år skal et vikingskip graves ut i Norge. Allerede i juni starter arbeidet med å...

Ny smittevernveileder i norsk idrett: Åpner for kontakt mellom de minste og «ballen er frikjent»

Helsemyndighetene, i dialog med norsk idrett, har utarbeidet en ny felles smittevernveileder. I veilederen gis det råd om hvordan idrettslag/foreninger på en...

Elon Musk en reaksjonær drittsekk

Image til milliardær og Tesla eier har en god stund slått sprekker. Mange har oppdaget at hans tunge luksus elektriske biler ikke...

More Articles Like This