Samtidig som interessen for Norsk fotball på tv og publikum uteblir på arenaene har DNB bestemt seg for å gå imot strømmen og øke sine sponsorbudsjetter til Fotball.
Vi kommer til å gå mer inn på fotball og vil snakke med klubber som kan gi oss den pakka vi søker og som kan skape det engasjementet som vi er ute etter. Aller helst vil vi eie alt fra topp til bredde, sier Camilla Forberg den nye sponsorsjefen DNB til Kampanje.
For tre år siden hadde pipa en annen lyd da de rakk seg ut av flere sponsorater og sa opp avtalen med Norges Fotballforbund. Denne kuvendingen tilbake til fotball for Norges største sponsor har gjort andre idretter og sponsorobjekter nervøse for det totale sponsorbudsjettet til DNB er ikke større, tvert imot det er redusert.
Det å få DNB som sponsor er et tveegget sverd, man sikrer driften sin i perioden, men står nakne tilbake etterpå og sliter med å finne ny sponsor på samme nivå etterpå.
DNB sier de er klare over alvoret ved avslutning av en sponsoravtale.
Camilla Forberg mener det er effektivt virkemiddel for å kapitalisere på det engasjementet vi ser i klubbene. Vi ser at det bygger lojalitet og at det ligger en atferdsendring i dette engasjementet. Folk er villige til å bytte bank når de ser at klubben får mer penger.
Da Jakob Lund var sponsorsjef brukte DNB ca 120 millioner i året på sine sponsorobjekter, totalbudsjettet nå er på under 100 millioner.
Med redusert totalbudsjett og økning innen fotball ser vi en spissing mot en idrett som har problemer med lojalitet som i bunn og grunn er det DNB kjøper. Det er rart banken ikke satser på noe som har mer vinn i seilene.