Lego som er kjent for sitt samfunnsengasjement innrømmer nå at de gjorde en feil da de gikk inn i samarbeid med Shell. F7 har tidligere skrevet en artikkel om det som du kan lese her:  HVORDAN LEGO MISTET SIN USKYLD

Etter mye påtrykk fra media og Greenpeace har de nå bestemt seg for å ikke forlenge avtalen når den nå går ut. Greenpeace laget i sommer en video som var det som tydeligvis overbeviste LEGO. De skriver på sine hjemmesider at de ikke er enige i Greenpeace sin taktikk

Birgitte Lesanner, kampanjedirektør i Greenpeace sier at LEGO generelt viser stort ansvar på miljø og klima, og det var derfor helt uforståelig for meg hvorfor de ville samarbeide med en av verdens verste miljøsyndere. Shell bekymrer seg ikke for sikkerhet, miljø og klima i sin jakt etter olje i Arktis , noe som kan ha ødeleggende konsekvenser, sier Birgitte Lesanner , kampanjedirektør i Greenpeace.

Konsernsjef i LEGO Jørgen Vig Knudstorp erkjenner at Greenpeace sin kampanje mot samarbeidet mellom LEGO og Shell har påvirket forholdet negativt. De to selskapene har kjørt felles markedsføringskampanjer siden 2011 og samarbeidet har inkludert å lage Shell lego og salg av dette gjennom Shell sine stasjoner og som gaver til Shell sine kunder.

Her er videoen til Greepeace hvor du til vakker musikk kan se LEGO drukne i oljesøl: