Våre barns lek har lenge vært big business og det er det nå mer enn noen gang, man kan stille seg spørsmålet misbruker Lego vår tillitt med kynisk markedsføring og leker som ikke hjelper på utviklingen, men hemmer den? Og så plutselig på toppen av denne uroen har de gjort en avtale med Shell.

En sak som ikke har fått stor oppmerksomhet i Norge enda er Greenpeace sitt søkelys på Lego, til nå har nesten en million mennesker i Europa skrevet under på en kampanje for å slippe Shell merkede biler og figurer og oppfordrer Lego til å helt og holdent avslutte samarbeidet med Shell. Co promo med Lego er meget god business for Shell og Greenpeace ønsker å stoppe dette og sier Shell er et av de verste valgene som de kunne gjort spesielt med tanke på deres planer om å utvinne olje under isen på Arktis.

Lego ble dannet i 1930 av filantropen Ole Kirk Kristiansen. Hans visjon var å gjøre det til en trofast bidragsyter til kreativ lek og bidra til sunn utvikling for barn. Denne ideen ble nedfelt i selskapet. Selv Lego navnet oversatt fra dansk betyr “spille bra”.

Lek er viktig for barnas læring, deres naturlige ønske til å utforske, eksperimentere, bygge og forestille seg. Det er hvordan barn lærer om verden og hvordan du senere trives i den. Siden mye spill er sosialt, det er også der de lære å komme overens med hverandre, avgrense sine krefter empati.

Vitenskapen forteller oss, at lek er like viktig for barns utvikling som mat og søvn. Så viktig, faktisk, at det har blitt anerkjent som et barns grunnleggende rett ved De forente nasjoner (artikkel 31 i UNICEFs konvensjon om barnets rettigheter).

Problemet er at i løpet av de siste tiårene lek har blitt omgjort til big business. Markedsførere har lært å utnytte barnas emosjonelle sårbarheter for profitt. I stedet for leker som gagner barn, har industrien fokusert på å skape quick-fix moro som tjener penger for aksjonærene. Som et resultat av dette viser flere undersøkelser at moderne barn finner det vanskeligere å opprettholde konsentrasjonen, selv regulere virkemåten og utvikle passende nivåer av empati.

 

Har Lego nå med sine må-ha sett for å fremme nye filmer, spill og videoer beveget seg bort fra sit opprinnelige formål, å hjelpe barns utvikling gjennom lek ? Små bokser med bruksannvisning hvor det bare er 1 rett måte å bygge på begrenser fantasien, i hvert fall fremmes den ikke. Barna bytter rolle og blir konsumenter istedenfor det lekende menneske.

F7 har nylig skrevet om Lego for jenter, som kom etter at en 7 år gammel jente påpekte at det var bare kjedelige leker, endringen fra Lego viser at de hører etter innimellom og Greenpeace håper at deres aksjon for å slutte å reklamere for Shell, og i stedet stå opp for Arktis og beskytte planeten for fremtidige generasjoner kommer til å få et positivt resultat.

På toppen av dette, er Shell et selskap som har interesser som ligger i direkte kontrast til barnas, involvert på feil side i kampen for å begrense global oppvarming og hindre de verste konsekvensene for vår umiddelbare fremtid.

Vi stiller ikke spørsmål med Lego, grunnen er at de fleste av oss har vokst opp med Lego og at de for våre barn på en måte er forhåndsgodkjent. Lego er i vår oppfatning trygt og godt, kan være lurt av oss å bruke samme kritiske sans ovenfor Lego som vi gjør ovenfor alle andre som skal påvirke våre barn.