Hva nå Norwegian ?

0
152

Jeg går med lette skritt frem til Norwegian sin skranke på Fiumicino flyplass i Roma og sier. «Hei, nå skal det bli godt å komme hjem igjen.» Der sitter en dame og ser ut som et spørsmålstegn, hun snakker selvfølgelig ikke norsk.

Hun har vært fin for ikke så lenge siden, er velfrisert og typisk italiensk,  jeg smiler, rekker over pass og bookingnr og sier sorry.

Du skjønner har jeg lyst til å si   «Jeg er fra Norge og Norwegian er et norsk selskap, har vært borte i noen dager og da føler jeg på en måte at Norge starter litt her».

Det er få selskaper i Norge som spiller mer på det norske enn Norwegian, i farten kommer jeg ikke på noen, vi skal ta SAS (Svensk Alt Sammen), norske helter utenpå flyet og flott norsk ungdom på innsiden. Det er forståelig Norwegian ansetter lokalt og at det ikke er så praktisk at alle ansatte er hele selskapet er norske.

I denne uken kom nyheten om at Norwegian velger å flytte fra reklamebyrået sitt Kitchen etter syv år,  reklamesjef Haakon Dahl i Kichen har hatt ansvarert for Norwegian reklamen og sier til Kampanje med et tappert smil:

– Det blir jo selvfølgelig trist å ikke jobbe med dem lenger. De har på mange  måter vært en del av vår identitet i syv år. På den annen side så har det  også vært utrolig intenst og har krevd vår fulle oppmerksomhet på godt og  vondt. Et så intenst samarbeid som vi har hatt med Norwegian tror jeg er  vanskelig for andre å ane rekkevidden av. De har gått fra 20 fly når vi tok  over til nesten 90 fly nå, 90 fly som skal fylles hver eneste dag og  samtidig skape en preferanse for Norwegian versus konkurrentene.

– Vi sitter nå igjen med et dynamisk og fleksibelt set up. Dette er noen av  Norges beste ressurser. Vi skal bruke den ledige kapasiteten godt. Dette er  vår investering i fremtiden og vi tror at den jobben vi har gjort for  Norwegian vil være attraktiv også for andre norske annonsører. Vi har tross  alt levert fremragende resultater for Norwegian. Det er en jobb som jeg  personlig er grisestolt av og som jeg vet at mange norske annonsører er  tilsvarende imponert av, sier Dahl.

Kitchen skal ikke nedbemanne og regner med flere spennende kunder inn døra fremover så det er forsåvidt ikke det som er problemet. Enhver kunde har rett til å bytte byrå av ulike grunner.

Men Norwegian som oftere og oftere ser ut som en Ryanair kopi med  flytting til lavkostland, turbo kapitalisme og smarte internasjonale løsninger har nå valgt det internasjonale byrået M&C Saatchi til sitt Byrå og tatt farvell med alle andre.

M&C Saatchi har ikke engang  kontorer i Norge.  40 % av inntjeningen til Norwegian er Norsk, burde ikke da 40% av kommunikasjonen også være det.

Husker en U2 konsert for en del år siden, Bono i storslag synes det var strålende å spille i et land med kvinnelig statsminister, uten kunnskap om dalende oppslutning og innstramninger ville han at vi taktfast skulle rope ut vår hyllest til Gro Harlem Brundland.

Eksempler man kan tenke over er  «Norsk enerbærrøkt laks», røkt i Danmark delt opp i passe biter i Kina, «Gudbransdalsost» kan det lages andre steder enn i Gudbransdalen. Bunader laget av barnehender i Kina, er det ingen grense ?

Hvor langt fra egne verdier kan et merkevare lage reklame for og det fortsatt har en verdi, mulig jeg er dum, men jeg ser ikke linken mellom deodoranten Ax sin «make love, not war» kampanje. Flott budskap, men hva har det med deo å gjøre.

Man trenger kanskje ikke være sympatisk for å oppfattes slik, man trenger bare å kliste på et sympatisk bilde på en blikkboks og vips.

Godt at Norwegian ihverfall beholder norske helter på flyene sine, vi kan reise verden rundt i fly med bilder av  Edward Grieg, Fridjof Nansen, Ole Bull, Sonie Henie og Lech Walesa som jeg mener var første nordmann på sydpolen,  eller var det nordpolen husker ikke helt, men det var helt sikkert en pol.

tabola

No posts to display