Wall Street Journal skriver at flere selskaper velger å boikotte internettgiganten Facebook for å vise misnøye med plattformens håndtering av hatefulle og fiendtlige innlegg.
Borgerrettighetsbevegelser, inkludert The National Association of the Advancement of Coloured People (NAACP), har oppfordret bedrifter som annonserer på Facebook til å delta i protesten mot selskapets mangelfulle stans av hatefulle ytringer og feilinformasjon.
Forrige uke kunngjorde blant annet Coca-Cola, Unilever og Levi Strauss & Co. at de vil delta i en reklameboikott – de siste selskapene som deltar i kampanjen er Ford Motor, Clorox og Denny’s.
Den nye bevegelsen ønsker å bevisstgjøre den hatefulle og fiendtlige retorikken som kjennetegner Internett – inkludert Facebook, som er det mest besøkte nettstedet i sitt slag.
Det er nå over 250 store selskaper, organisasjoner og enkeltpersoner registrert som viste engasjement for kampanjen ved å bruke hashtaggen #StopHateForProfit.
Hvorvidt kampanjen i det hele tatt vil ha innvirkning på Facebooks økonomiske virksomhet er ikke umiddelbart klart, ettersom selskapet har verdens nest største andel av det amerikanske markedet for digital annonsering, skriver Wall Street Journal.
Facebook-administrerende direktør Mark Zuckerberg kunngjorde imidlertid fredag at selskapet vil gjøre ytterligere endringer på plattformen sin, som hevder at visse grupper mennesker vil utgjøre en trussel.
Les på Sporten: Roy Keane ønsket som landslagssjef