Forbrukermakten har talt, vi bryr oss ikke spesielt mye om at det er palmeolje i Påskeeggene til Freia. Eggene er skikkelig gode og vi kjøper omtrent like mye som før. Totalt 240 tonn. For en uke siden oppdaget en blogger, Sofie Elise at det var Palmeolje i påskeeggene og bestemte seg for å koble dette med kampanjen for melkesjokolade i Sosiale Medier.
Kampanjen som fikk navnet #detnære var at du og jeg ble oppfordret til å skrive om de nære øyeblikkene i livet, dette ble så lagt ut på Freia sine nettsider som tekst på en melkesjokolade.
Det tok ikke lang tid før den sosiale medier stormen var fullkommen, det kom en rekke kreative og sinte innlegg til støtte for at Palmeolje burde være inne i trærne og regnskogfondet fikk kommentere fritt i alle kanaler.
Vi fikk vite at hvis salget av påskeegg halveres vil det tilsvare at vi redder regnskog på størrelse med 12 fotballbaner. Listen med varianter av Palmeolje det ikke gikk å skrive et nært øyeblikk om ble bare lenger og lenger.
Kritikken kom fra alle hold og Freia fant ut at det beste var i gjemme seg bak sitt reklamebyrå SMFB (tror det er en forkortelse for smurfe byrå). Som satte i gang massiv sensur med henvisning til at dette ikke var en politisk arena. Dette igjen startet en ny runde med kritikk, blant annet fra all synser Hans Geelmuyden som sier følgende til Kampanje:
«Det viser at Freia ingenting har lært. Dialog skapes ikke gjennom forsøk på sensur. Dialog skapes gjennom åpenhet. Dialog i offentligheten og i sosiale medier forutsetter samfunnsforståelse. Denne forståelsen mangler åpenbart både i Freias markedsavdeling og i reklamebyrået deres»
Kampanjen regnes allerede som årets sosiale medier tabbe og mange regnet med at salget av påskeegg skulle stupe. Det skjedde ikke, alt er som før, men så har vi fått skrive litt, blitt litt sinte og forbrent litt kalorier, noe vi trenger for påskeegg er fetende.