Fotballkampen – en underholdningsdinosaur?

Må lese

Årets beste tv-serie?

Normal People har premiere på NRK denne uken. TV-serien alle snakker om kommer endelig...

Åpner igjen etter 3 måneder

Operahuset åpner med ballett på taket og sommerkonsert på Hovedscenen – Etter tre måneder...

Ungdom får reklame for porno rett inn på mobilen

Stadig flere barn og ungdommer ser porno på nett, viser nye tall fra Medietilsynet. Det er kanskje...

TV bildene fra årets EM i fotball gir oss, med sine fulle tribuner, bevis på denne sportens enorme popularitet. Når det står om nasjoners, eller europeiske toppklubbers kamp om heder, ære og millioner av euro, er det naturlig at de store massene er villige til å betale for fotball som underholdning. Men hva med de hundrevis av fotballkamper mellom lag som leverer et under middels godt underholdningsprodukt? Er nitti minutter lange fotballkamper som underholdning i ferd med å bli utrydningstruet?

Tryllekunstneren Joe Labero – også i underholdningsbransjen – ble nylig intervjuet av svensk TV 4 om tilværelsen som internasjonal magiker. Svensken er blitt kåret til verdens beste magiker fire ganger, men selv en kapasitet som Labero erfarer at det med årene har blitt mer utfordrende å tiltrekke seg og fenge publikum.

Han dro linjene tilbake til den legendariske Houdini i 1920, hvor rundt 75 000 mennesker samlet seg på et område for å se spektakulære utbryternummere . Labero kommenterte tørt foran TV kameraet, at der menneskemengden kunne vente opptil femten minutter på at Houdini skulle frigjøre seg, har dagens publikum på Laberos show en tålmodighetsgrense på maks ett minutt.

Hva så med fotballkamper som underholdningsprodukt? Kampene varer i nesten to timer (inklusiv pause). Tempoet har riktignok økt i takt med fotballspilleres økende løpskapasitet, men det er jo tross alt scoringer, helst spektakulære, som gir publikum valuta for pengene.

Er det noe fotballkonseptet ikke kan anklages for, så er det å ha en ramme som skaper inflasjon i antall scoringer. Er viljen til stede hos ett av lagene til å legge seg nitti minutter i forsvar, kan underholdningsverdien ofte nå nullpunktet.

Der den internasjonale langrennssporten har stått bak kontinuerlige endringer i konkurransekonseptet sitt for fortsatt å gjøre seg relevant for sponsorer og publikum, klamrer fotballen seg til et underholdningskonsept som i beste fall gir publikum 3-4 scoringer, fordelt på nitti minutter.

Nå hører det med til historien at en god dose patriotisme hos fotballtilhengere bidrar til at langdryge fotballkamper uten underholdningsverdi raskt går i glemmeboken. Allikevel bør noen i fotballverdenen våkne opp og innse at kommende generasjoner fotballpublikum ikke nødvendigvis vil ha den samme aksepten, som dagens pubikum, for at nitti minutter med fotballkamp garantert ikke er noen garanti for god underholdning.

 

- Advertisement -

Siste nytt

Årets beste tv-serie?

Normal People har premiere på NRK denne uken. TV-serien alle snakker om kommer endelig...

Åpner igjen etter 3 måneder

Operahuset åpner med ballett på taket og sommerkonsert på Hovedscenen – Etter tre måneder med stengte dører gleder vi...

Ungdom får reklame for porno rett inn på mobilen

Stadig flere barn og ungdommer ser porno på nett, viser nye tall fra Medietilsynet. Det er kanskje ikke så rart, når så...

Selger ikonisk nakenbilde

Friends stjerne Jennifer Aniston er fortsatt brillefin 51 år gammel. - Skuespillerinnen har bestemt seg for å bidra til et veldedig formål...

Vil hente norsk lagkamerat til Martin Ødegaard

Martin Ødegaard gjør det så bra som lånesoldat i Real Sociedad at de gjør sitt ytterste for å holde på han så...

More Articles Like This