Foto: Telia

På selveste nasjonaldagen sørget nordmenns bruk av Snapchat og Instagram for at trafikken i Telia-nettet nådde nye rekorder. Derfor lanseres nyordet finstas-snapping

– 17. mai er en dag for feiring, og når nordmenn feirer er de i tillegg til å spise is, pølse og kake glade i å dele stundene med sine venner og kjære. Feiringen foregår hovedsakelig i selskap, på skoler og i lag med andre, men også i stor grad gjennom mobilnettet vårt, sier Kjersti Jamne, leder for privatmarkedet i Telia Norge.

Fersk statistikk viser en økning i bruk av mobildata på nasjonaldagen på hele 18 prosent sammenlignet med fjoråret. Finstas-snappingen begynner altså å nå store høyder. (For deg som er over 19 år: Når man sender en melding på Snapchat, så snapper man)

– Det er vel ikke stort annet å si enn at vi blir stadig mer opptatt av å vise andre hvordan vi feirer, og spesielt når vi er ikledd finstasen. Selv om alle sosiale medier er populære på den store dagen, levnes det liten tvil om hvilke to apper vi ser dominere i form av trafikk: Snapchat og Instagram, sier Jamne.

Fortsatt populært med MMS

Litt mer overraskende kanskje, men MMS-en lever i beste velgående. Det ble sendt 832 602 MMS-meldinger i Telia-nettet under årets feiring. I fjor endte antallet på 714 699 MMS.

– Det er interessant å se at MMS lever i beste velgående, og at denne tjenesten på en dag som 17. mai faktisk benyttes i omtrent like stor grad som både mobildata og SMS. Det er tydelig at vi gjerne vil dele bilder fra feiringen mer direkte til familie og venner ved å sende MMS i tillegg til det vi deler i sosiale medier, sier Jamne.

Rene tekstmeldinger er ikke så like populært som før og SMS-trafikken går derimot nedoverAntall sendte SMS-meldinger opplevde i år som i fjor en liten nedgang sammenlignet med fjoråret.