onsdag, desember 16, 2020

Finstas-snapping ga nye mobilrekorder

Må lese

Norge og Storbritannia undertegnet luftfartsavtale

Jeg har i dag undertegnet en luftfartsavtale mellom Norge og Storbritannia som skal regulere ruteflyvninger mellom våre...

Amedia kjøper Budstikka for 130 millioner

Amedia har inngått avtale med Asker og Bærums Budstikke Holding AS om kjøp av Asker og Bærums...

Verdt 57 milliarder kroner mer mens han ble intervjuet av Bloomberg TV

I går ble Airbnb notert på børsen samtidig som grunnlegger Brian Chesky ble intervjuet på Bloomberg TV.

På selveste nasjonaldagen sørget nordmenns bruk av Snapchat og Instagram for at trafikken i Telia-nettet nådde nye rekorder. Derfor lanseres nyordet finstas-snapping

– 17. mai er en dag for feiring, og når nordmenn feirer er de i tillegg til å spise is, pølse og kake glade i å dele stundene med sine venner og kjære. Feiringen foregår hovedsakelig i selskap, på skoler og i lag med andre, men også i stor grad gjennom mobilnettet vårt, sier Kjersti Jamne, leder for privatmarkedet i Telia Norge.

Fersk statistikk viser en økning i bruk av mobildata på nasjonaldagen på hele 18 prosent sammenlignet med fjoråret. Finstas-snappingen begynner altså å nå store høyder. (For deg som er over 19 år: Når man sender en melding på Snapchat, så snapper man)

– Det er vel ikke stort annet å si enn at vi blir stadig mer opptatt av å vise andre hvordan vi feirer, og spesielt når vi er ikledd finstasen. Selv om alle sosiale medier er populære på den store dagen, levnes det liten tvil om hvilke to apper vi ser dominere i form av trafikk: Snapchat og Instagram, sier Jamne.

Fortsatt populært med MMS

Litt mer overraskende kanskje, men MMS-en lever i beste velgående. Det ble sendt 832 602 MMS-meldinger i Telia-nettet under årets feiring. I fjor endte antallet på 714 699 MMS.

– Det er interessant å se at MMS lever i beste velgående, og at denne tjenesten på en dag som 17. mai faktisk benyttes i omtrent like stor grad som både mobildata og SMS. Det er tydelig at vi gjerne vil dele bilder fra feiringen mer direkte til familie og venner ved å sende MMS i tillegg til det vi deler i sosiale medier, sier Jamne.

Rene tekstmeldinger er ikke så like populært som før og SMS-trafikken går derimot nedoverAntall sendte SMS-meldinger opplevde i år som i fjor en liten nedgang sammenlignet med fjoråret.

- Advertisement -

Siste nytt

Norge og Storbritannia undertegnet luftfartsavtale

Jeg har i dag undertegnet en luftfartsavtale mellom Norge og Storbritannia som skal regulere ruteflyvninger mellom våre...

Amedia kjøper Budstikka for 130 millioner

Amedia har inngått avtale med Asker og Bærums Budstikke Holding AS om kjøp av Asker og Bærums Budstikke (Budstikka). Avtalen verdsetter selskapet...

Verdt 57 milliarder kroner mer mens han ble intervjuet av Bloomberg TV

I går ble Airbnb notert på børsen samtidig som grunnlegger Brian Chesky ble intervjuet på Bloomberg TV. Det ble...

Norsk Tipping med nytt tilbud til spillegale

Det høres nesten litt selvmotsigende ut: Fra mandag 14. desember gir Norsk Tipping ut et gratis gamblingfilter til spillere som ønsker å...

Stadig mindre sjans for snø på julaften i Sør-Norge

På Sør- og Østlandet har det blitt betydelig færre år med snø på bakken julaften. Meteorologisk institutt har gjort...

More Articles Like This