Færre folk i butikkene i sentrum, men omsetningen øker

0
74
Bjørn Næss, adm.dir. i Oslo Handelsstands Forening.

Koronakrisen har forandret folks handlevaner. Omsetningen i kjøpesentrene øker i annerledesåret 2020, mens det er færre besøkende og det merkes spesiellt godt i sentrum av Oslo og andre byer.

Omsetningen i kjøpesentrene økte med 9,9 prosent i oktober. Dette skyldes svært god vekst for «mat og drikke» og «hus og hjem», mens omsetningen i kles-, sko- og veskebutikker gikk ned for tredje måned på rad. Samtidig fortsetter fallet i omsetningen i service og tjenesteytende virksomheter, og ligger rundt 20 prosent under månedstallene fra i fjor. Tallene er hentet fra Kvarud Analyses kjøpesenterideks for oktober.

Historisk god råd

De positive handelstallene skyldes i stor grad at mange forbrukere har historisk god råd i år.

– Ferieutgiftene har vært lave og vi har rekordlave renter og strømpriser. Smittevern og hjemmekontor har også ført til at vi bruker mindre penger på transport og tjenester. Det er heller ikke aktuelt å bruke penger på utenlandsreiser eller grensehandel, uttaler Bjørn Næss, administrerende direktør i Oslo Handelsstands Forening.

Tallene for handelen i nærheten av der folk bor er gode, spesielt på kjøpesentre. Når vi ser på tallene fra januar til og med oktober har bydel- og lokalsentrene en vekst på 8,6 prosent og regionsentrene en vekst på 6,3 prosent. Til sammenligning har bysentrene en nedgang på 3,4 prosent. I Oslo er nedgangen på 2,6 prosent, mens Viken har en positiv vekst på åtte prosent.

– Når myndighetene oppfordrer til hjemmekontor og restriktiv bruk av kollektivtransport, blir det veldig vanskelig å drive butikk i Oslo sentrum. Under pandemien ser vi at flere handler rundt der de bor, og at den største økningen har vært på mat, drikke, hus og hjem. Med svært få mennesker i sentrum, og et tyngdepunkt innen både mote og servering, er det ikke så rart at tallene for sentrum er svake, forklarer Næss.

Besøkstallene går ned

I årets ti første måneder har besøket i landets kjøpesentre falt med 7,2 prosent, mens snitthandelen har økt med 13,3 prosent. Besøket gikk ned med 4,1 prosent i oktober. Nedgangen skyldes redusert besøk i bysentrene. De som besøkte kjøpesentrene handlet i snitt for 377 kroner i oktober i år, 51 kroner mer enn i oktober i fjor.

Størst vekst i snitthandelen var det i bysentrene der det i snitt ble handlet for 273 kroner, 19,2 prosent mer enn i oktober i fjor. Også i de ti første månedene har veksten i handlekurven vært høyere i bysentrene enn i de øvrige kjøpesentrene.

Kilde: Oslo Handelstands forening

tabola

No posts to display