Er ikke Tesla kult lenger?

0
273

Det er ikke like enkelt å være Tesla lenger, nesten alle de store bilmerkene har kommet med elektriske biler og de står ikke noe tilbake for det som i hvert fall i Norge ble sett på som eneren. Tesla som har økt produksjonen av biler kraftig og tar fortsatt markedsandeler har fått analytikere til å tro at selskapet ikke lenger vokser inn i himmelen.

Vi har tidligere skrevet om hvordan de sliter i det svenske markedet og nå må Tesla kutte kraftig i Kina. Tesla hadde store forventninger til det kinesiske markedet, men de har ikke slått til.

Les også:165 solgt i Sverige 3535 solgt i Norge
Hele toppledelsen i Tesla Kina har fått sparken og produksjonen av biler er kuttet kraftig og 30 % av de ansatte må finne seg noe nytt å gjøre melder den kinesiske avisen Economic Observer.
Til Blomberg News har pressetalsmann Gary Tao en litt lystigere tone og sier «Målet er å kunne respondere bedre til det kinesiske markedet. Teamet vårt er stabilt og sterkt»

Under skuddet til Tesla øker kraftig og bare i fjerde kvartal et tap på 108 millioner dollar, det er en syv dobling av tidligere underskudd. Problemene i Kina er en stor del av problemet og det innrømmes av Tesla grunder Elon Musk.
Bilprodusenten arbeider knallhard med å komme med nyvinninger for å beholde sin ledende posisjon innen luksusbil segmentet. Billig og medium segmentet har de aldri vært store på og derfor er de langt bak f.eks. Leaf i volum. Disse meget lukrative segmentene er nå siktemålet også for Tesla.
Tesla mener mange markeder og spesielt Kina sliter med for få ladestasjoner og for høye forventninger hos forbrukerne.

tabola

No posts to display