Foto: Medietilsynet

En av fire foreldre planlegger å gi barna sine dataspill i julegave, viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet.

Ifølge Medietilsynets store undersøkelse Barn og medier 2018 spiller nesten alle gutter og over 60 prosent av jenter i alderen 9-18 år dataspill.

– Dataspill er en populær fritidsaktivitet som betyr mye for mange barn, og slik sett er det ikke overraskende at mange foreldre har tenkt å gi barna sine spill til jul, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I forkant av juleferie med mange fridager, minner Medietilsynet om at det er viktig at foreldre engasjerer seg i dataspill på samme måte som i andre fritidsaktiviteter barna holder på med.

– I Barn og Medier 2018 kommer det frem at barn og unge synes foreldrene er for lite opptatt av deres digitale aktiviteter, og ønsker at de skal engasjere seg mer. I en ny undersøkelse Medietilsynet har gjort nå før jul, oppgir 31 prosent av foreldrene at de pleier å spille dataspill med barna sine i ferier, sier Velsand.

Barn ønsker at foreldre interesserer seg

Medietilsynet påpeker at dersom foreldre tar seg tid til å spille sammen med barna sine, er det lettere å danne seg et bilde av hva barna faktisk bruker store deler av fritiden sin på, og sammen sette grenser og lage avtaler.

– På den ene siden er det viktig at foreldre setter grenser sammen med barna eksempelvis for pengebruk og hvor mye tid de skal bruke på dataspill. Men det er minst like viktig at foreldrene engasjerer seg i barnas spillaktiviteter. Dataspill er ofte god læring; barna bygger avanserte reisverk, snakker engelsk og samarbeider med andre spillere. Det er opplevelser det er fint for barna å kunne dele med foreldrene, sier Velsand.

– Alle ønsker å bli sett og føle at det de gjør oppleves som viktig. Dersom barna opplever at foreldrene ikke er interessert i det de driver med, er det jo også fare for at de ikke snakker med foreldrene dersom de opplever noe negativt eller ubehagelig i forbindelse med dataspilling, sier Velsand.