Den svenske superstjernen Zlatan Ibrahimovic sitt forretningsimperium har nettopp avsluttet regnskapet for 2019, tallene viser at overskuddet er halvert.
Men 38-åringen depper trolig ikke av den grunn, ifølge Dagens Industri har han en formue på minst 1,4 milliarder kroner.
Les på Sporten: Sportsdirektør: Mauro Icardi har bestemt seg
2018 var et vellykket år for Zlatan Ibrahimovics selskap Unknown AB, som eier rettighetene til fotballspillerens merkevare «Zlatan».
Salget gikk ned med nesten 15 prosent fra året før og landet på 88 millioner kroner. Overskuddet falt kraftig, nesten halvert, ned til 46 millioner kroner. Magasinet skriver også at mesteparten av inntektene kommer fra reklame og markedsføring, Ibrahimovic de siste årene har samarbeidet med giganter som Volvo, Visa og Samsung.
I tillegg har han hatt sitt eget parfymemerke i et par år.
I følge Di utgjorde Ibrahimovics eiendeler i Ukjent AB, da 2019 oppsummerte, 368 millioner kroner og han sitter på en formue på minst 1,4 milliarder kroner. For å kontekstualisere det hele, kan du se tilbake til 2017 da spissen spilte i Manchester United og hadde en formue på drøyt 1,1 milliarder kroner.
Noe som gjorde ham til Storbritannias nest rikeste friidrettsutøver etter formel 1-giganten Lewis Hamilton (1,5 milliarder dollar).
Slik ser Zlatans forretningsimperium ut
I begynnelsen av 2018 skrev Veckans business at i Sverige er det 18 personer under 40 år som er gode for minst en milliard, inkludert Spotify-gründer Daniel Ek og de fleste av HM-arvinger.
Og så Zlatan Ibrahimovic.
Men Unknown AB er ikke det eneste selskapet han er involvert i. Ibrahimovic er partner i Hammarby Fotboll AB og eier 25 prosent av aksjene der.
I tillegg kjøpte han i fjor 20 prosent av aksjene i det italienske selskapet Dante Medical Solutions, som produserer tyggegummiet kalt «Mind The Gum». Den største eierandelen er 70 prosent av aksjene i racketsportselskapet Padel Zenter, som startet opp med et anlegg i Årsta sør for Stockholm for et par år siden, og som har utvidet til fire anlegg i Sverige.
Ibrahimovic er også en mindre partner i e-sportsplattformen Challengermode, bettingselskapet Bethard og lagringsselskapet Storage365.
Zlatan startet et nytt selskap i mai
Ifølge dagens industri har Zlatan Ibrahimovic hatt en strategi som betydde at han ikke kjøpte seg inn i selskapene med penger, men motregnet krav mot aksjer. I flere tilfeller ved å sette opp forskjellige markedsføringsformål.
Parallelt med den suksessrike fotballkarrieren, har Zlatan Ibrahimovic bygget opp sitt milliardærimperium og så sent som i mai i år startet han et nytt selskap, Unknown Entertainment AB, som skal «drive produksjon av mobile og stille medier».
Men alt rundt merket «Zlatan» har ikke flydd.
Ibrahimovic har tidligere vært involvert i spillutviklingsselskapet Isbit Games, klesmerket A-Z og appen Mikz – tre selskaper som måtte legge ned etter store tap.