Avishusene fortsetter å kutte

0
126

Avishus over hele landet sliter med raskere enn antatt fall i inntektene på papiraviser og for liten økning av digitale inntekter. Annonsører reduserer sine annonser i papir raskere enn fallet i opplag. Dette ikke bare bekymrer, men også forbløffer lederne i medieselskapene.

Denne gangen er det Amedias største avis på Vestlandet Haugesunds avis som skal nedbemanne med 17,5 årsverk på tvers av alle avdelinger.

Dette kommer ikke som noen overraskelse, Amedia har tidligere vedtatt store kutt og vedtatt at de lokale mediehusene selv bestemmer hvor kuttene skal tas.

Organisasjonen vil etter nedbemanningen bestå av 50 årsverk, opplyser ansvarlig redaktør og administrerende direktør Jan Tore Hamnøy i Haugesunds Avis.

Ansatte har fått tilbud om sluttpakker, men ikke alle har tatt imot, dermed ser det ut som om det kan bli snakk om oppsigelser.

Jevnt over er nedgangen i avishusene på 10% på papir fra 2013 til 2014 og det er vesentlig mer enn nedgangen i opplag. Mange opplever at inntekter fra annonsører er mindre enn inntekter fra sine lesere.

Ironien er situasjonen er at as Norge går som det griner og at det aldri tidligere har vært høyere omsetning og velstand både i det private næringsliv og det offentlige. Annonsørenes penger tar andre veier og de pengene er stort sett digitale.

Hvis ikke lokalavisene får med seg dette vil de gradvis bli mer irrelevante for både lesere og annonsører og en forventet sakte død gå veldig mye fortere.

Hamnøy fortsetter for øvrig som toppleder i Haugesunds Avis. I sommer ble det kjent at han søkte på jobben som rådmann i Haugesund. Jobben gikk imidlertid til Ole Bernt Thorbjørnsen, som jobbet som økonomisjef i Haugesunds Avis i perioden 2008-2011. Da med Hamnøy som sjef.

tabola

No posts to display