Adidas gir 150 millioner dollar av Yeezy skosalg til anti-hatgrupper

0
40

Det tyske sportsklærmerket brøt samarbeidet med Ye i oktober 2022 på grunn av hans antisemittiske og andre støtende kommentarer på sosiale medier og i intervjuer.

Adidas sa onsdag at de har donert eller planlegger å gi bort mer enn 150 millioner dollar til grupper som kjemper mot antisemittisme og andre former for hat fra salget av Yeezy-sko i fjor etter at det brøt båndet med Ye, rapperen tidligere kjent som Kanye West.

Les på Sporten: Ole Gunnar Solskjær tilbudt til europeisk gigant

Det tyske sportsklærmerket hadde en verdi av 1,2 milliarder euro med populære Yeezy-joggesko stablet opp i varehus etter at det brøt samarbeidet med Ye i oktober 2022.

Adidas bestemte seg for å selge noen av de gjenværende skoene i partier, med to utgivelser i fjor og en annen som ble lansert sent i forrige måned, og donere en del av inntektene til anti-hatgrupper.

Selskapet har gitt donasjoner til Anti-Defamation League og Philonise & Keeta Floyd Institute for Social Change, drevet av sosial rettferdighetsadvokat Philonise Floyd, broren til George Floyd.

Nettosalget av det som er igjen av Adidas’ tidligere bannerserie med joggesko ga inn rundt 750 millioner euro i fjor, sammenlignet med over 1,2 milliarder euro i 2022, rapporterte selskapet.

Av overskuddet på 300 millioner euro det tjente fra salget av Yeezy-sko i fjor, sa selskapet at det hadde gitt bort eller planlagt å donere over 140 millioner euro.

Adidas sa at beslutningen om å selge en stor del av Yeezy-beholdningen og forbedret drift hjalp det med å oppnå et driftsresultat på 268 millioner euro i fjor, en nedgang på nesten 60 % fra året før. Den beskyldte en høy skattesats for å avslutte året med et nettotap på 58 millioner euro, en massiv snuoperasjon fra nettoinntekten på 254 millioner euro i 2022.

– Selv om langt på vei ikke er bra nok, endte 2023 bedre enn det jeg hadde forventet ved inngangen til året, sa konsernsjef Bjørn Gulden, som tok over toppjobben i fjor.

Les: Alexander Sørloth scoret seg forbi en av de største spisslegendene

Når vi ser fremover, forventer Adidas å tjene rundt 250 millioner euro i salg av de gjenværende Yeezy-skoene i år.

Men det Herzogenaurach, Tyskland-baserte selskapet peker på Nord-Amerika som et vedvarende problemsted, og forventer at inntektene vil synke på midten av enkeltsifrene i år og vokse alle andre steder. Den sa at Nord-Amerika var «spesielt påvirket av den negative Yeezy-effekten» og at inntektene der falt 16% i fjor.

Adidas forventer å nesten doble driftsresultatet til rundt 500 millioner euro i år til tross for «makroøkonomiske utfordringer og geopolitiske spenninger». Den planlegger å skalere opp populære skoserier som Samba som opplever «ekstraordinær etterspørsel» ytterligere, lansere nye og få et løft fra store sportsbegivenheter som OL i Paris denne sommeren.

tabola

No posts to display