tirsdag, juli 14, 2020

2019 blir første år det selges flere elbiler enn bensin- og dieselbiler til sammen

Må lese

Dette er Tysklands neste landslagssjef

"Sniffi fingers" gjør sikkert en god jobb etter sjokket fra forrige fotball VM. Tyskland vinner fotballkamper igjen....

Kjempeflott sprer seg i hele Europa

Det er ingen dyr i den norske fauna som gjør flere folk syke enn flott. Det er...

Jim Carrey gir ut sin første bok

Man kan se tydelig at det har skjedd noe med Jim Carrey som har fått gummitryne til...
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

Flere og flere av de som kjøper ny bil velger elbil. – I år selges det flere elbiler enn bensin- og dieselbiler til sammen. Nå haster det å få på plass flere og bedre ladestasjoner langs veiene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Hittil i år har det blitt solgt drøyt 43 000 elbiler og 33 000 bensin- og dieselbiler. Med stadig flere elbiler som kommer er det ingen grunn til å tro at utviklingen stopper opp.

Les: Volkswagen lanserer ny logo og nye ID.3

– Til tross for lange ventelister og enkelte leveringsproblemer, har elbilene tatt over nybilmarkedet, slår Sødal fast.

Flere bilmodeller har ført til det økte salget, men særlig en modell har virkelig tatt av, nemlig Tesla Model 3. Den folkelige bilen fra California har flere måneder vært Norges mest solgte bil. Også luksus-SUV’en e-tron fra Audi har rullet ut av bilbutikkene i stort antall.

Les på Sporten: Suksessmanager fikk sparken en uke før møtet mot Chelsea i Champions Leauge

– Nå gjelder det at alle nye elbilister får ladet. Tesla har sitt superlader-nettverk, men for andre biler oppleves det stadig oftere ladekøer og lynladerne er det altfor langt mellom, sier Nils Sødal.

NAF har beregnet hva som skal til for å sikre hurtiglading langs norske veier frem mot 2025. Dette er året politikerne har vedtatt at det bare skal selges nullutslippsbiler som nye biler i Norge. 5 000 nye hurtigladeplasser må på plass før det. I tillegg må effekten på laderne økes allerede fra neste år. Dagens standard på 50 kW ladeeffekt må trappes opp til 150 kW på nye ladepunkter fra 2020, og deretter 350 kW fra 2023.

– Nye elbiler med større batteri og rekkevidde krever mer effekt for å lade raskt. Så det haster med å få bygd ut et ladenettverk over hele landet som gjør at folk kommer seg raskt og effektivt rundt, avslutter Nils Sødal.

- Advertisement -

Siste nytt

Dette er Tysklands neste landslagssjef

"Sniffi fingers" gjør sikkert en god jobb etter sjokket fra forrige fotball VM. Tyskland vinner fotballkamper igjen....

Kjempeflott sprer seg i hele Europa

Det er ingen dyr i den norske fauna som gjør flere folk syke enn flott. Det er ikke alltid man legger merke...

Jim Carrey gir ut sin første bok

Man kan se tydelig at det har skjedd noe med Jim Carrey som har fått gummitryne til å "vokse opp". - Han...

Pep Guardiola: «Love Simone, hate fascism»

Manchester City manager Pep Guardiola leder sitt lag, som alltid med empati, men det stopper ikke der. Han er ikke redd for...

Planlegger verdens største flytende havvindpark

Equinor ligger langt nede på listen over miljøvennlige oljeselskaper (burde være enkelt å være på topp der) til tross for at de...

More Articles Like This