George Clooney synes pengene er viktigst

0
236

George Clooney samarbeidet med giganten Nestlé til tross for grundig underbygget dokumentasjon om at selskapets praksis fører til redusert grunnvann, tørke, død og mennesker på flukt.

Peter Brabeck turbo kapitalist
Peter Brabeck

Styreleder i Nestlé Peter Brabeck mener at vann ikke er en menneskerett og selskapet følger opp med å kjøpe opp vannrettigheter i mange land. De pumper opp vann i stor skala og sørger for at lokalbefolkning stå uten tilgang til rent vann både for seg selv og til produksjon av mat.

Omfanget er enormt og fører til nød og i fattige land til død både mennesker og dyr. George Clooney er kjent for å bruke sin stjernestatus for å sette fokus på sosiale problemer og har aktivt oppfordret til engasjement ved flere anledninger.

Vi synes derfor det er rart han støtter Nestlé gjennom å reklamere for deres viktigste produkt og merkevare Nescafé over hele verden. Tv reklamene spiller på George Clooneys sin sjarm og hans status er utvilsomt viktig for at selskapet skal oppnå den effekten det faktisk har. Det vil være et sterkt signal om at deres fremtreden ikke er akseptabel om han hadde trukket seg fra samarbeidet.

Nestlé har en ekstrem dårlig etisk historikk og vi skal ikke mange år tilbake for å finne graverende eksempler på at profitt går foran alt.  Man trenger bare nevne morsmelkerstatning og Afrika for å underbygge dette. Dette kan umulig ha gått en samfunnsengasjert skuespiller hus forbi.

Hva Clooney får betalt for sin opptreden i Nescafés globale kampanje er en vel bevart hemmelighet, men det må være mye for at han skal være villig til å risikere sin status som en grei og sosialt engasjert person.

Av respekt for han som menneske bestemte F7 seg i sommer for å han en god mulighet til å sette seg inn i saken og komme med et relevant svar.

Vi lykkes med kontakt først gjennom manager i New York og deretter gjennom publisist Stan Rosenfield i Los Angeles. På telefon fikk vi i korte trekk forklart situasjonen, men på ønske fra George Clooney trengte de tid på å sette seg inn i saken og ville svare på våre spørsmål via mail. Dette på grunn av sakens kompleksitet. Dette ønsket etterkom vi.

Spørsmålene vi stilte var;

  1. Var Clooney klar over vannskandalen før han bestemte seg å bli frontperson for selskapet?
  2. Føler Clooney at det å være frontperson for Nestlé er forenlig med sitt sosiale engasjement og personlige moral?
  3. Vil Clooney nå som han vet om skandalen ta noen form for aksjon mot Nestlé?
  4. Hvorfor har ikke Clooney eller managementet uttalt seg om saken tidligere?
  5. Hva er Clooneys synspunkter for denne typen industri nå som han vet hvilket negativt omfang det har?

Vi har gjentatte ganger bedt om konkrete svar på våre spørsmål uten at det har kommet. Så langt er kun svaret vært at dette skal de se på. Vi har også tilbudt å komme med Clooneys synspunkter uredigert uten at dette har kommet.

Nestlé omsetter for 70 milliarder i året på salget av flaskevann og har ingen planer hverken å sakke ned på tempoet i tapping av vann eller endre praksis.  F7 har gjennom sommeren prøvd å få en reaksjon på det faktum at George Clooney låner ut sitt gode navn og rykte til et av verdens mest kyniske selskaper.

Hvor mye større må vannskandalen bli før han og andre ledestjerner i samfunnet velger å si at den type fremtreden ikke er akseptabel og at man tar konsekvensen av det og ikke samarbeider med dem.

George Clooney har samarbeidet med Nestlé i 7 år og har ikke i 2014 hatt noen oppdrag for selskapet og det er heller ingen umiddelbare planer om å lage noe nytt. Stafettpinnen er i realiteten videreført til Penelope Cruz. Trolig håper George Clooney at tid og stillhet vil gjøre at avstanden mellom hans engasjement og den voksende skandalen vil føre til at han slipper unna kritikk.  

Det vil trolig koste George Clooney millionbeløp i dollar å nå i ettertid gå ut mot Nestlé.

Det er laget en oppfordring til Nestlé som du kan delta på ved å følge denne linken.

Ta et standpunkt for offentlige vannkilder. Fortell Nestlé at vi har rett til vann.

tabola

No posts to display