Annonse

shadow
shadow

Fortsatt er hypen rundt Apple sine produkter enorm, journalister verden over sitter i åndeløs spenning og bare venter på å skrive om lanseringene og gi selskapet gratis reklame for milliarder av kroner. Apple vet dette og utnytter det til fulle, men hva skjer nå noe av glansen forsvinner og selskapet er nødt til å forholde seg til virkeligheten igjen.

Lenge har Apple konkurrert med Microsoft om å være verdens største selskap og har innimellom vunnet, men nå står ikke forventingene til resultatene lenger og i år har et lite oljefond forsvunnet i verdier på børsen, over 100 milliarder dollar har verdien sunket med. Akkurat nå er ikke selskapet inne på topp 10 listen lenger.

Denne utviklingen til tross for enorme inntekter kommer til å fortsette i en stadig brattere nedoverbakke.

Ikke lenger unik

I Phone revolusjonerte mobiltelefonbransjen og skjøv tidligere storheter ut av markedet som Ericsson, Nokia, Blackberry og Motorola. Men de er ikke lenger øverst på tronen, Samsung har for lengst overtatt den og med utfordre som Huaway og … ligger ikke lenger innovasjon hos Apple, men i det asiatiske markedet.

iPad var noe alle ville ha, men ikke lenger. PC med mye mer omfattende funksjonalitet har snudd en nedgående trend med å tilby touch skjermer og mer intuitive løsninger. Hvem som kommer til å kjøpe monster iPadn gjenstår å se.

Apple store var en nødvendighet for utviklere som ville nå det enorme og økende mobilmarkedet, som vanlig hadde Apple en lukket løsning med strenge godkjennelsesrutiner, og eget operativsystem. Google utviklet Android, gjorde det til en åpen løsning og Android er nå mer enn 3 ganger så stort som OS. Selv Apple har nå måttet krype til korset og innrømmet at de har tatt feil. Kjøp av musikk foregår nå på samme måte som film i større og større grad via ulike streaming løsninger. Vi eier ikke lenger musikken eller filmen, men vi leier den. Med tilgang til all verdens musikk er det for de aller fleste å foretrekke. Strømmemarkedet

Det er i skyen det skjer, nødvendigheten av å laste ned og eie er liten, Spotify skulle feies av banen med lansering av Apple Music. 100 millioner kunder i løpet av kort tid, fasiten så langt er 40 millioner, langt bak skjema.  Og nå er snart de 3 månedene med gratis prøvetid over fasiten på hvor mange som blir igjen blir spennende lesning.

Det nye store skulle være smartklokker, så langt har det bare floppet, bruker du en slik klokke i dag signaliserer du at du er en idiot, de som lot seg lure har lagt den i skuffen og er like forsiktige med å ta den frem som en prest er til å vise frem en dildo.

Kvalitet og god design, sammen med smarte løsninger og PR har sikret selskapets vei til toppen, men nå har de store riper i lakken. Avanserte systemer for skatteplanlegging gjør at selskapet ikke bidrar til fellesskapet, kjernemålgruppen av Apple sine produkter er mennesker i såkalte frie yrker, det er arkitekter, reklamefolk, journalister og så videre, stort sett mennesker som er opptatte av samfunnsutviklingen. Avsløringer i dokumentarer om at selskapet produserer sine produkter i lavkostland, med arbeidere som faller innenfor FN sin definisjon av slavevirksomhet, utmattede arbeidere og tukt lager ytterligere riper. Villigheten til å betale ekstra fordi det har enestående kvalitet blir mindre hvis man sitter på viten om en produksjon som bidrar til sykdom og død.

Det arbeides med internasjonal lovgivning og avtaler som vil tvinge selskaper i fremtiden til å skatte til de landene som inntektene genereres, det er dårlige nyheter for Apple, men gode nyheter for samfunnet.

Vi er alle oss selv nærmest, også de som arbeider i media, lenge har det vært en problem at spesielt unge blokkerer annonser og dermed tar bort deler av inntektsgrunnlaget. Nå vil Apple lansere mobil block av reklame, noe som fører til at enda flere journalister får sparken. En artikkel som hyller siste produkt kan fort bli journalistens siste før de er nødt til å gå over til den onde siden og bli en pr rådgiver eller informasjonssjef.

Apple har fortsatt rekordinntekter som de sylter ned, men de klarer ikke å begeistre lenger, antallet fans går nedover, utviklingen fremover blir spennende å følge med på, trolig er selskapet om få år ute av listen over verdens 100 største selskaper.

Author

Michael Breines Oredam
Michael Breines Oredam

Berømt skihopper og operasanger

Annonse

shadow