Reklamebyrået Pol lagde en kampanje i forbindelse med Kondomeriet sitt 30 års jubileum som spilte på er frukt og sex. – Den ideen hevder kunstneren Stephanie Sarley å ha opphavsretten på. 

NRK skriver at kunstneren nå anklager både rekamebyrået Pol og Kondomeriet for brudd på opphavsretten. – Filmen ble meget godt mottatt, med positiv omtale og priser, Sarley mener de har tatt ide for ide og brukt det i filmen.

Les på Popidol: Star Trek Picard teaser trailer har landet

Det er liten tvil om at det ligner, men hverken Pol eller Kondomeriet mener det er brudd på opphavsretten.

Her ser vi Stephanie Sarley benytte seg av kombinasjonen frukt og finger og noe som ser ut som melk.

Sarley har de siste årene blitt kjent for bilder og videoer av det som omtales som «fruktkunst». Arbeidet hennes har gått viralt i flere sosiale medier. Til NRK skriver hun: «De har kopiert mine ideer i detalj og brukt det i en reklamefilm».

Les: Lidls nye gin endrer farge med tonic

Hos Pol avviser rådgiver Lina Aas-Eng at de har gjort noe galt.

– Matporno er en godt etablert sjanger brukt i både reklame, kunst og kultur. Vi har aldri påstått at ulike typer frukt kan ligne på kjønnsorganer, er noe vi har funnet på. Vi opplever derfor anklagene som grunnløse, sier Aas-Eng, som også opplyser at Sarley ikke har tatt kontakt med dem.

Les på Sporten: Manchester City legende fristes av 140 millioner kroner skattefri jackpot

Heller ikke Kondomeriet er enig i at opphavsretten er brutt.

– Når det gjelder filmen, er det ingen tvil om at vi begge lar oss inspirere av mat og sex, men samtidig opplever vi at det helhetlige uttrykket er veldig forskjellig, sier presseansvarlig Marthe Sørflaten for Kondomeriet.

Du ser mer av Stephanie Sarley på Instragram