Blir lagt merke til av kommersielle krefter i Tyskland. (foto: arsenal, twitter)

Hvis du var i tvil om at fotball ikke kan være big business, bør du se på Premier League-klubbenes siste sponsoravtaler med utstyrsleverandørene. For Arsenal har det betydd opprykk til øverste divisjon.

Arsenal har fått vind i seilene under trener Unai Emery, og ligger på den viktige plasseringen i Premier League blant de fire beste.

Noen i Tyskland har fått med seg at London-klubben har spillerprofiler som selger på verdensbasis, og Arsenal kan nå skryte av å ha inngått en meget innbringende avtale med Adidas.

Les på Sporten: Engelsk tenåring like dyr som Ronaldo

650 millioner kroner legger nå sportsutstyrsleverandøren på bordet hos Arsenal. Dette betyr at London-klubben nå dytter ut Puma og deres stusslige 320 millioner kroner i året fra 2019.

Dermed rykker Arsenal nå opp samme nivå som Chelsea, som har inngått et 15-års forhold med Nike.

Sorry, Puma, dere var ikke raske nok.(foto: puma)

Betyr dette at nummer 2 og 4 i Premier League håver inn mest?

Neida. Manchester United fomler på banen, men gjør fortsatt en perfekt jobb i økonomiavdelingen. 810 millioner kroner håver klubben inn på sin utstyrsleverandøravtale.

United er gull – uansett resultat. (foto: united, twitter)

Det begynner å bli en god stund siden internasjonal fotball var lek.

Les på Sporten: Chelsea tør ikke gi Lampard to store fordeler