Hvis du var i tvil om at fotball ikke kan være big business, bør du se på Premier League-klubbenes siste sponsoravtaler med utstyrsleverandørene. For Arsenal har det betydd opprykk til øverste divisjon.
Arsenal har fått vind i seilene under trener Unai Emery, og ligger på den viktige plasseringen i Premier League blant de fire beste.
Players.
Staff.
Fans.Together, #WeAreTheArsenal ? pic.twitter.com/TqvN8QpBWW
— Arsenal (@Arsenal) October 9, 2018
Noen i Tyskland har fått med seg at London-klubben har spillerprofiler som selger på verdensbasis, og Arsenal kan nå skryte av å ha inngått en meget innbringende avtale med Adidas.
Les på Sporten: Engelsk tenåring like dyr som Ronaldo
650 millioner kroner legger nå sportsutstyrsleverandøren på bordet hos Arsenal. Dette betyr at London-klubben nå dytter ut Puma og deres stusslige 320 millioner kroner i året fra 2019.
Dermed rykker Arsenal nå opp samme nivå som Chelsea, som har inngått et 15-års forhold med Nike.
Betyr dette at nummer 2 og 4 i Premier League håver inn mest?
Neida. Manchester United fomler på banen, men gjør fortsatt en perfekt jobb i økonomiavdelingen. 810 millioner kroner håver klubben inn på sin utstyrsleverandøravtale.
Det begynner å bli en god stund siden internasjonal fotball var lek.
Les på Sporten: Chelsea tør ikke gi Lampard to store fordeler