Det er en suksesshistorie nesten uten sidestykke som nå avsluttes. Ford har solgt 4,8 millioner Ford Fiestaer siden starten for 48 år siden.
Det er valget om å ikke lage en elektrisk versjon av Ford Fiesta som i følge The Sun er årsaken til at bestselgeren 12 år på rad (2009 til 2020) nå skal fases ut.
Det amerikanske bilselskapet vil «tilbakestille selskapets DNA» og strømlinjeforme produksjonen rundt færre modeller. – Samtidig skal arbeidet med å forenkle leverandørkjeden intensiveres slik at mest mulig lages nært fabrikken der bilen settes sammen.
Les: Google får 1,2 milliarder i bot for misbruk av markedsmakt
Selskapet vil fokusere sin elektriske fremtid med fire nye batteridrevne biler og fem varebiler i løpet av de neste to årene.
Det blir en Mustang mach-e, en Puma EV og to mellomstore crossovers, men ingenting som har formen til en Fiesta.
Transit har allerede en elektrisk versjon og den mindre E-Transit Custom kommer snart.
«Det er en strategisk avgjørelse å gjøre plass for «nye» Ford»
«Fiestaen har vært et elsket ikon og en trofast venn for millioner av sjåfører, men smaken endrer seg.»
«Folk vil ha høyytelses crossovers – og vi spiller for å vinne.»
I en uttalelse forklarte Ford: «Vi akselererer vår innsats for å oppnå full elektrifisering, og derfor vurderer vi vår kjøretøyportefølje i tråd med vår forretningsstrategi.»
«Vi kommenterer ikke spekulasjonene og vil gi mer informasjon i løpet av de kommende månedene.»
I fjor kunngjorde Ford at de ikke lenger ville selge sin ikoniske Mondeo.
Les: Unai Emery tar over Aston Villa etter Steven Gerrard
Da ga det amerikanske bilselskapet skylden på «endrende moter» for nedgangen i Mondeos popularitet og sa at etterspørselen fra sportsbiler og overgangen til elbiler også spilte en rolle i å ta avgjørelsen.
I en uttalelse sa Ford: «Når Ford bytter til en helelektrisk personbil, fortsetter europeiske forbrukerpreferanser å endre seg.»
«I 2020 bestod 39 prosent av Fords personbilsalg av SUV-er og crossovers – åtte prosentpoeng mer enn i 2019.»
«I tillegg viser kundene større tillit til elektrifiseringsteknologi, og mer enn 50 prosent av Kuga-eierne kjøper en Kuga plug-in hybrid.»
De la til: «Som et resultat av dette økende skiftet i kundepreferanser, vil Ford stanse produksjon av sin store Mondeo-bil i slutten av mars neste år, og Focus vil bli pensjonert i 2025.»
En talsmann sa: «Ford er i endring og vi ser på alle muligheter for vår fremtidige portefølje av helelektriske kjøretøy.»