Det er ingen hemmelighet at det er kostbart å drive med bilsport, men dersom man stadig befinner seg på toppen av pallen kan det også være mye penger å hente gjennom for eksempel pengepremier og sponsoravtaler. For de som kvalifiserer seg til Formel 1 er det virkelig store pengesummer å hente, her er det gjerne snakk om beløp på opptil flere hundre millioner.

Kilde: https://unsplash.com/photos/F5LOVIoM0Kk

Dyr moro

Bilsport står sterkt i Norge, og førere som Petter Solberg og Fredric Aasbø har hevdet seg på et internasjonalt nivå. Men det er ingen tvil om at bilsport kan være dyr moro. I tillegg til utgifter som kjøretøyet, tilhenger for å frakte kjøretøy og utstyr, reservedelerdeler, drivstoff, reparasjoner samt beskyttelsesklær- og utstyr kommer det forsikringer, startavgifter og gjerne høye reiseutgifter da mange av løpene innebærer lang reisevei, opptil flere måltider og overnatting på hotell. De som kjører på et litt høyere nivå har i tillegg gjerne egne mekanikere med seg rundt. Andre tar seg av mekkingen selv, har med matpakke hjemmefra, velger rimelige overnattingsalternativer og nøyer med lokale løp for å holde utgiftene nede. Noen grener kan dessuten være rimeligere enn andre, som for eksempel autoslalom der du bruker egen bil, og bilcross og gokart hvor man kan slippe unna med relativt billige kjøretøy. Dersom det kjøres på rent hobbybasis trenger det ikke nødvendigvis koste mange tusenlappene i året. Rally, drifting, rallycross og baneracing er som regel litt dyrere bilsportgrener, der både utgiftene for utstyret og driftskostnadene fort kan bli høye. Mange velger å legge inn litt ekstra penger i sporten, og dersom man har ambisjoner om å konkurrere på et internasjonalt nivå kan det fort bli utgifter på over en million kroner i året. Baneracing er veldig populært i Norge, og hvis du kjører på hobbynivå behøver det ikke nødvendigvis svi et altfor stort hull i lommeboka. Dersom du satser på et høyt nivå og sikter mot for eksempel NM-gullet kan det derimot være snakk om et seks- eller til og med sjusifret beløp. Øverst på bilsporttronen finner vi selvfølgelig Formel 1, og per dags dato har ingen nordmenn klart å kvalifisere seg. Det er kun 20 plasser tilgjengelig, og konkurransen om dem er knallhard. Lewis Hamilton har svært gode odds for førermesterskapet i formel 1 for 2020-sesongen, men han møter sterk konkurranse fra førere som Sebastian Vettel og Valtteri Bottas. Det skal likevel litt til for å slå Hamilton som har vunnet førermesterskapet hele seks ganger tidligere.

Kilde: https://unsplash.com/photos/ETSuraUW390

Store utgifter og enda større potensielle inntekter

Selv om det er muligheter for store pengepremier og inntekter i bilsport, bør det likevel nevnes først som sist at det ikke er mange førere som er lønnet, og de færreste blir rike på sporten. Dersom du sikter mot en proffkarriere må du belage deg på å finansiere deg selv de første årene, og det kan koste dyrt for de virkelig store mesterskapene. Er du heldig kan du kanskje sikre deg noen sponsorer, stipender eller være lønnet fører, men da må du som regel skille deg ut og befinne deg på et høyt nivå. De som virkelig tjener gode penger på bilsport er Formel 1-førere, og de kan tjene mange millioner kroner hver sesong. Den britiske Formel 1-føreren Lewis Hamilton kjører for Mercedes, og årslønnen hans for 2019 ender på omlag 40 millioner britiske pund. Dersom han går av med seieren i førermesterskapet 2020 er det ingen tvil om at han kan le hele veien til banken.