Mottagelsen av konseptet var heller kjølig, men nå er kundene stort sett fornøyd med Post i butikk. I dag fyller det moderne postkontoret 20 år og det er på tide med en modernisering.
Åpningen av de første 18 Post i butikkene 1. mars 2001 markerte starten på en ny digital tid og store omstillinger. Posten hadde lenge sett at grunnlaget for egendrevne postkontor ville reduseres med fallende brevvolumer. Å samarbeide med dagligvarebutikker ble løsningen for å opprettholde et godt servicetilbud til kundene og øke tilgjengeligheten. Vel 800 postkontor landet rundt har siden år 2001 blitt erstattet med vel 1 300 Post i butikk.
Les på Popidol: Nick Cave & Warren Ellis rører ved det aller helligste med albumet «Carnage»
Kundenes behov er endret fra tidligere da det å kjøpe frimerker, sende brev og utføre banktjenester var viktigst. Ikke minst var postkontoret en hjørnestensbedrift og lokal møteplass.
– Endringene møtte protester for 20 år siden, men i dag er Post i butikk en suksess, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.
Tilfredse kunder
I dag kommer kundene først og fremst for å hente eller sende pakker. I 2020 kunne Post i butikk vise til rekordbesøk med 35 millioner kunder. De fleste kom for å hente pakker fra e-handel og det ble levert ut over 29 millioner pakker. I tillegg kommer postbokskunder og kunder som kjøper blant annet frimerker og konvolutter.
Kundemålinger* viser at ni av ti kunder er godt fornøyd med Post i butikk.
I 2021 planlegger Posten å starte oppgradering av interiør og butikk-løsning i Post i butikk. Hensikten er å gjøre det enklere for kundene å finne og bruke Postens ulike tjenester og fleksible løsninger.
Bursdagen feires med kake
20-års jubileet feires med kake til butikkansatte ved de 18 første Post i butikk.
Butikkjedene NorgesGruppen og Coop har vært med på Post i butikk fra starten. I dag har Posten avtaler med butikker fra flere butikkjeder, hvorav de fleste er fra Coop, NorgesGruppen, Rema 1000 og Bunnpris.
Kilde: Posten Norge
Se også: Posten vil ikke levere post hver dag lenger