onsdag, desember 16, 2020

Pokémon GO – velkommen etter!

Må lese

Norge og Storbritannia undertegnet luftfartsavtale

Jeg har i dag undertegnet en luftfartsavtale mellom Norge og Storbritannia som skal regulere ruteflyvninger mellom våre...

Amedia kjøper Budstikka for 130 millioner

Amedia har inngått avtale med Asker og Bærums Budstikke Holding AS om kjøp av Asker og Bærums...

Verdt 57 milliarder kroner mer mens han ble intervjuet av Bloomberg TV

I går ble Airbnb notert på børsen samtidig som grunnlegger Brian Chesky ble intervjuet på Bloomberg TV.

En småbarnsmor ble denne uken observert rundt lunsjtid i sommerlige Lillesand med sine to gutter sjanglende rundt med hver sin smarttelefon. Litt småsvett kommenterte hun at hun endelig hadde fått lurt med barna sine ut i sommersolen. Det hadde gått i Minecraft siden frokost, men til slutt hadde hun lykkes med å overtale kidsa til å bli med ut for å nyte den fysiske verdenen. Bare for å oppleve at gutta her lot seg fange av muligheten til å samle inn fargerike monstre fra det forrige århundre.

Kjære småbarnsmor, tror du det blir lettere fremover å kommuniere med barna dine? Tvilsomt. Pokémon GO er bare starten, men selve ideen om å sende forbrukerne ut i gatene som levende markedsføring er velbrukt.

Det hersker ingen tvil om at all verdens spillselskaper knives om å lansere tilsvarende spill, i takt med at Nintendos verdi på børsen akselererer. Men hvorfor tok det så lang tid før noen i spillindustrien kom med ideen og teknologien til å bringe spillerne sine ut i det offentlige rom som vandrende markedsføring?

Coca-Cola utnyttet disse enkle mekanismene i Norge på 1980-tallet gjennom å skape «jojo-hysteri» hos barn og ungdom. Det geniale var å skape et underholdningsprodukt som var kult, bød på variasjoner, utfordringer og som krevde såpass mye plass at datidens unge garantert ville bli kastet ut av mamma med denne potensielle vaseknuseren.

Coca Cola distribuerte sine underholdningsprodukter på en så effektiv måte at de gjorde det nesten umulig for unge ikke å anskaffe seg en jojo, når alle vennene dukket opp i det offentlige rom, «bevæpnet» med hver sin jojo. The Coca Cola Company visste at når du får mennesker ut i gatene, hvor hver enkelt fremfører sin tolkning av hvordan underholdningsproduktet skal spilles, vil det nødvendigvis oppstå episoder som media kan fråtse i og være «nyttige idioter» for å øke oppmerksomheten. Så Pokémon Go, velkommen etter!

Og for de som syntes dette nye spillfenomenet så langt har vært kaotisk og underholdende, vent til resten av den kommersielle verden kommer etter og kjemper for å overgå oppmerksomheten Nintendo har kapret seg. Showet kommer snart til en gate nær deg…

 

 

- Advertisement -

Siste nytt

Norge og Storbritannia undertegnet luftfartsavtale

Jeg har i dag undertegnet en luftfartsavtale mellom Norge og Storbritannia som skal regulere ruteflyvninger mellom våre...

Amedia kjøper Budstikka for 130 millioner

Amedia har inngått avtale med Asker og Bærums Budstikke Holding AS om kjøp av Asker og Bærums Budstikke (Budstikka). Avtalen verdsetter selskapet...

Verdt 57 milliarder kroner mer mens han ble intervjuet av Bloomberg TV

I går ble Airbnb notert på børsen samtidig som grunnlegger Brian Chesky ble intervjuet på Bloomberg TV. Det ble...

Norsk Tipping med nytt tilbud til spillegale

Det høres nesten litt selvmotsigende ut: Fra mandag 14. desember gir Norsk Tipping ut et gratis gamblingfilter til spillere som ønsker å...

Stadig mindre sjans for snø på julaften i Sør-Norge

På Sør- og Østlandet har det blitt betydelig færre år med snø på bakken julaften. Meteorologisk institutt har gjort...

More Articles Like This