onsdag, mai 5, 2021

Pokémon GO – velkommen etter!

Må lese

Tor Olav Trøim henter skitne penger fra verdens største rasshøl!

Det jeg trodde ikke var mulig har nå skjedd, en norsk forretningsmann Tor Olav Trøim har funnet...

Real Madrid-spiller kun timer unna fra å miste Champions League semifinalen

Brasilianeren Marcelo har vært med på å vinne alt for Real Madrid. Som 32-åring begynner det å...

Historien om vibratoren

Vibratoren er slett ikke en nykommer på markedet for sexleketøy. Historien går faktisk helt tilbake til middelalderen,...

En småbarnsmor ble denne uken observert rundt lunsjtid i sommerlige Lillesand med sine to gutter sjanglende rundt med hver sin smarttelefon. Litt småsvett kommenterte hun at hun endelig hadde fått lurt med barna sine ut i sommersolen. Det hadde gått i Minecraft siden frokost, men til slutt hadde hun lykkes med å overtale kidsa til å bli med ut for å nyte den fysiske verdenen. Bare for å oppleve at gutta her lot seg fange av muligheten til å samle inn fargerike monstre fra det forrige århundre.

Kjære småbarnsmor, tror du det blir lettere fremover å kommuniere med barna dine? Tvilsomt. Pokémon GO er bare starten, men selve ideen om å sende forbrukerne ut i gatene som levende markedsføring er velbrukt.

Det hersker ingen tvil om at all verdens spillselskaper knives om å lansere tilsvarende spill, i takt med at Nintendos verdi på børsen akselererer. Men hvorfor tok det så lang tid før noen i spillindustrien kom med ideen og teknologien til å bringe spillerne sine ut i det offentlige rom som vandrende markedsføring?

Coca-Cola utnyttet disse enkle mekanismene i Norge på 1980-tallet gjennom å skape «jojo-hysteri» hos barn og ungdom. Det geniale var å skape et underholdningsprodukt som var kult, bød på variasjoner, utfordringer og som krevde såpass mye plass at datidens unge garantert ville bli kastet ut av mamma med denne potensielle vaseknuseren.

Coca Cola distribuerte sine underholdningsprodukter på en så effektiv måte at de gjorde det nesten umulig for unge ikke å anskaffe seg en jojo, når alle vennene dukket opp i det offentlige rom, «bevæpnet» med hver sin jojo. The Coca Cola Company visste at når du får mennesker ut i gatene, hvor hver enkelt fremfører sin tolkning av hvordan underholdningsproduktet skal spilles, vil det nødvendigvis oppstå episoder som media kan fråtse i og være «nyttige idioter» for å øke oppmerksomheten. Så Pokémon Go, velkommen etter!

Og for de som syntes dette nye spillfenomenet så langt har vært kaotisk og underholdende, vent til resten av den kommersielle verden kommer etter og kjemper for å overgå oppmerksomheten Nintendo har kapret seg. Showet kommer snart til en gate nær deg…

 

 

- Advertisement -

Siste nytt

Tor Olav Trøim henter skitne penger fra verdens største rasshøl!

Det jeg trodde ikke var mulig har nå skjedd, en norsk forretningsmann Tor Olav Trøim har funnet...

Real Madrid-spiller kun timer unna fra å miste Champions League semifinalen

Brasilianeren Marcelo har vært med på å vinne alt for Real Madrid. Som 32-åring begynner det å nærme seg at han erstattes...

Historien om vibratoren

Vibratoren er slett ikke en nykommer på markedet for sexleketøy. Historien går faktisk helt tilbake til middelalderen, lenge før verden åpnet øynene...

Flere kjøper klokker til over hundre tusen kroner

Det er åpenbart en del nordmenn som har mye penger. Gjensidige har registrert en kraftig økning i forsikring av dyre klokker i...

Medietilsynet vil aksjonere mot flere TV-kanaler

Tilsynet har nå lov til å bestemme hvilke reklamer du skal få se på TV-kanalene. De mener kanaler som FEM og Eurosport...

More Articles Like This