onsdag, desember 8, 2021

Pokémon GO – velkommen etter!

Må lese

Ny Tromsø-trøye har QR-kode med Qatar-kritikk

Nå er det ikke slik at Tromsø eller Norge sender noen spillere til VM i Qatar, men...

Motemagasinet Elle dropper pels

Det franske motemagasinet Elle ble startet i 1945 for å bringe litt glamour inn i et krigsherjet...

Ralf Rangnick må overbevise FA om at han fortjener arbeidstillatelse

Ralf Rangnick må overbevise et FA-panel om at hans lederkompetanse er verdig å få en arbeidstillatelse etter...

En småbarnsmor ble denne uken observert rundt lunsjtid i sommerlige Lillesand med sine to gutter sjanglende rundt med hver sin smarttelefon. Litt småsvett kommenterte hun at hun endelig hadde fått lurt med barna sine ut i sommersolen. Det hadde gått i Minecraft siden frokost, men til slutt hadde hun lykkes med å overtale kidsa til å bli med ut for å nyte den fysiske verdenen. Bare for å oppleve at gutta her lot seg fange av muligheten til å samle inn fargerike monstre fra det forrige århundre.

Kjære småbarnsmor, tror du det blir lettere fremover å kommuniere med barna dine? Tvilsomt. Pokémon GO er bare starten, men selve ideen om å sende forbrukerne ut i gatene som levende markedsføring er velbrukt.

Det hersker ingen tvil om at all verdens spillselskaper knives om å lansere tilsvarende spill, i takt med at Nintendos verdi på børsen akselererer. Men hvorfor tok det så lang tid før noen i spillindustrien kom med ideen og teknologien til å bringe spillerne sine ut i det offentlige rom som vandrende markedsføring?

Coca-Cola utnyttet disse enkle mekanismene i Norge på 1980-tallet gjennom å skape «jojo-hysteri» hos barn og ungdom. Det geniale var å skape et underholdningsprodukt som var kult, bød på variasjoner, utfordringer og som krevde såpass mye plass at datidens unge garantert ville bli kastet ut av mamma med denne potensielle vaseknuseren.

Coca Cola distribuerte sine underholdningsprodukter på en så effektiv måte at de gjorde det nesten umulig for unge ikke å anskaffe seg en jojo, når alle vennene dukket opp i det offentlige rom, «bevæpnet» med hver sin jojo. The Coca Cola Company visste at når du får mennesker ut i gatene, hvor hver enkelt fremfører sin tolkning av hvordan underholdningsproduktet skal spilles, vil det nødvendigvis oppstå episoder som media kan fråtse i og være «nyttige idioter» for å øke oppmerksomheten. Så Pokémon Go, velkommen etter!

Og for de som syntes dette nye spillfenomenet så langt har vært kaotisk og underholdende, vent til resten av den kommersielle verden kommer etter og kjemper for å overgå oppmerksomheten Nintendo har kapret seg. Showet kommer snart til en gate nær deg…

 

 

- Advertisement -

Siste nytt

Ny Tromsø-trøye har QR-kode med Qatar-kritikk

Nå er det ikke slik at Tromsø eller Norge sender noen spillere til VM i Qatar, men...

Motemagasinet Elle dropper pels

Det franske motemagasinet Elle ble startet i 1945 for å bringe litt glamour inn i et krigsherjet Europa. Opp igjennom årene har...

Ralf Rangnick må overbevise FA om at han fortjener arbeidstillatelse

Ralf Rangnick må overbevise et FA-panel om at hans lederkompetanse er verdig å få en arbeidstillatelse etter å ha godtatt å ta...

Paris er ikke lenger verdens dyreste by

Hvert år rangerer The Economist Intelligence Unit (EIU) levekostnader i verdens dyreste byer. Oslo som føles som en dyr by er faktisk...

Mer klimagasser i atmosfæren i 2020 enn noen gang før

Karbondioksid, metan og lystgass ble målt til rekordhøye nivåer i atmosfæren over Norge også i 2020. – Selv om...

More Articles Like This