PLASTLØS: Administrerende direktør Anders Røed i Ringnes viser den nye, plastløse emballasjen. (Foto: Ringnes)

Det kan virke som et lite tiltak, men når du samler opp all ølen vi drikker skjønner du sikkert at det blir en del. Den danske øl-giganten Carlsberg introduserer ny øl- og brusboksemballasje som vil spare naturen for store mengder plastsøppel.

På den nye emballasjen, som i første omgang introduseres i Norge og Storbritannia, erstattes plasten med den multinasjonale satsingen Snap Pack.

Store besparelser
Miljøet kan årlig bli spart for mer enn 170 tonn plast når Carlsbergs norske datterselskap, Ringnes, fjerner plasten rundt flerpakninger med øl og brus på boks.

– Allerede i høst fjerner vi plasten rundt sekspakningene med Carlsbergs 0,5-liters ølbokser, og erstatter den med den nye Snap Pack-teknologien. Små sveisepunkter med lim skal holde boksene sammen. Potensialet for å spare naturen for unødvendig plastavfall med den nye emballeringen er stort for Norge og enormt globalt, sier administrerende direktør i Ringnes, Anders Røed, i en pressemelding.

Bare ved å fjerne plasten fra alle sekspakninger med Carlsbergs ølbokser, unngår man bruk av mer enn 17 tonn plast årlig.

– Og med innføring av Snap Pack-emballasje på alle våre fire- og sekspakninger med bokser, vil vi kunne redusere plastbruken med mer enn 170 tonn hvert år, sier Røed.

Miljøinnovasjon
Grønt Punkt Norge beskriver Snap Pack som en miljøinnovasjon som virkelig kan utgjøre en forskjell i kampen mot den unødvendige plasten globalt.

– Vi er glade for at en så stor global aktør som Carlsberg tar ansvar og fjerner unødvendig plast ved å ta i bruk miljøinnovasjon. Det er når store selskaper bestemmer seg for å gjøre dette at det virkelig monner. Dette er et eksempel på at fremtidens emballasje er smartere, mer innovativ og bærekraftig, sier administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, Jaana Røine.

Tar forbrukerne på alvor
Ringnes planlegger i løpet av de neste knappe tre årene å investere flere titalls millioner kroner i pakkemaskiner ved anlegget på Gjelleråsen i Nittedal utenfor Oslo.

– Våre undersøkelser viser at folk flest ønsker at vi som produsenter skal bruke mindre plast i emballeringen og at de oppfatter plast som en trussel mot miljøet. Dette tar vi på største alvor, avslutter Røed.