tirsdag, juli 14, 2020

Norsk teknologi kan spare europeere for strøm lik 35 millioner husstander

Må lese

Dette er Tysklands neste landslagssjef

"Sniffi fingers" gjør sikkert en god jobb etter sjokket fra forrige fotball VM. Tyskland vinner fotballkamper igjen....

Kjempeflott sprer seg i hele Europa

Det er ingen dyr i den norske fauna som gjør flere folk syke enn flott. Det er...

Jim Carrey gir ut sin første bok

Man kan se tydelig at det har skjedd noe med Jim Carrey som har fått gummitryne til...
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

Sju land har allerede tatt systemet i bruk og nå krever EU at alle tog i løpet av 2020 utstyres med slik spareteknologi. Det gir betydelig klimagevinst.

Vi har utviklet et system som gjør at togene sparer store mengder strøm. Moderne tog kan produsere strøm under bremsing. Med enkel teknologi måler vi nøyaktig strømforbruk på togene hvor som helst i Europa. Dermed kan togselskapene spare penger på å kjøre togene energivennlig og Europa sparer store mengder strøm, sier Terje Stømer som er direktør for Bane NOR Energi.

Les: Du har rett hvis du synes juni var vått

Moderne tog kan produsere strøm

Terje Stømer er styreleder for det europeiske Eress-samarbeidet som forvalter teknologien og som styres fra Bane NORs lokaler i Oslo. Over 50 togselskap i sju land omfattes av samarbeidet. Fra 2020 krever EU at samtlige tog får muligheten til å bruke denne typen spareteknologi. Norske Erex er det eneste systemet som er ferdig utviklet og i bruk.

– Spania og Italia kan bli de neste til å bli med i Eress. Vi er nå i dialog med dem, sier Terje Stømer.

Les på Popidol: John Turturro lager oppfølgeren til «The Big Lebowski»

Stormaktspolitikk

Bane NOR har jobbet gjennom den internasjonale jernbaneunionen UIC for å rekruttere flere land og har fått med Belgia, Sveits, Finland og Nederland, i tillegg til Sverige og Danmark som har vært med en stund. De største landene, Frankrike og Tyskland, ønsker av politiske årsaker å utvikle egne systemer for å ha størst mulig nasjonal kontroll med jernbanen.
– De sju landene som allerede er blitt med i Eress har derimot konkludert med at hjulet er funnet opp og at det bare er å ta Erex i bruk, sier Terje Stømer.

Non-profit

Eress er et Non-profit-, Split-cost-samarbeid. Teknologien er i utgangspunktet enkel, og innebærer ingen tunge og dyre systemer. 6000 tog i Europa bruker nå systemet. Utstyr for strømmåling i toget og system for avregning av forbruket gir togselskapene potensial til å spare opp mot 30 % av strømforbruket. Sparing skjer både ved at tog produserer strøm under bremsing og ved mer riktig kjøring.

Les på Sporten: Atalanta leier San Siro til Champions League

Slik startet det

I 2007 ble systemet tatt i bruk i Norge. Sverige og Danmark ble de første landene utenfor Norge som ble med. Styreleder i Eress, Terje Stømer, har vært sentral i utviklingen av systemet siden oppstarten i 2004:
– Vi i Jernbaneverket (nå Bane NOR) forsto at det var mye å hente på et slikt system. Togselskapene har jo en interesse i å spare penger. Tog produserer strøm når de bremser, så en mer nøyaktig avregning ville være en vinn-vinn-situasjon. Vi fant ikke noe teknologi eller system vi kunne bruke i Europa. Derfor lagde vi en løsning sjøl blant annet ved å hente inn kompetanse fra eksperter som bygde opp Norpool, sier han.

Slik fungerer det

Moderne tog produserer strøm under bremsing. Systemet sørger for oversikt over togenes produksjon og forbruk. Det gir store besparelser for togselskapene. De får en mer riktig strømavregning og muligheten til å utvikle en strømsparende kjørestil blant lokførere.

Med Erex kan togselskapene se hvor mye energi hvert enkelt tog og hver lokfører bruker – og produserer. Togselskapene får nettoregning. Den strømmen som leveres tilbake til strømnettet når togene bremser gir reduksjon i kostnadene. Nyere tog leverer mer tilbake på grunn av måten de bremser på. Det kan være store forskjeller i kjørestil blant lokførere og med optimal kjørestil kan det spares opp til 30 % av forbruket.

To minutter på Youtube om Erex

Stort sparepotensial

Tog er transportmiddelet som bruker minst energi per passasjer. Likevel kan togene gjøres enda mer energieffektive. I Europa bruker togene ca. 60 milliarder kilowatt-timer strøm. Teknologien Erex er utviklet av Bane NOR Energi og gjennom samarbeidet Eress tar stadig flere land systemet i bruk. De som bruker teknologien kan spare mellom 15 og 30 % av strømforbruket. Med et grovt anslag tilsvarer sparepotensialet strømforbruket til 35 millioner europeiske husstander.

I forbindelse med Miljøåret 2019 har Bane NOR ekstra fokus på klima- og miljø.

- Advertisement -

1 COMMENT

Siste nytt

Dette er Tysklands neste landslagssjef

"Sniffi fingers" gjør sikkert en god jobb etter sjokket fra forrige fotball VM. Tyskland vinner fotballkamper igjen....

Kjempeflott sprer seg i hele Europa

Det er ingen dyr i den norske fauna som gjør flere folk syke enn flott. Det er ikke alltid man legger merke...

Jim Carrey gir ut sin første bok

Man kan se tydelig at det har skjedd noe med Jim Carrey som har fått gummitryne til å "vokse opp". - Han...

Pep Guardiola: «Love Simone, hate fascism»

Manchester City manager Pep Guardiola leder sitt lag, som alltid med empati, men det stopper ikke der. Han er ikke redd for...

Planlegger verdens største flytende havvindpark

Equinor ligger langt nede på listen over miljøvennlige oljeselskaper (burde være enkelt å være på topp der) til tross for at de...

More Articles Like This