Nibelungens ring ved Operaen i 2026–2028

0
14
Randi Stene og Edward Gardner er klare for Nibelungens ring ved Operaen i 2026–2028. Foto: Agnete Brun

Med over 15 timer musikk er Richard Wagners Nibelungens ring et av de aller største prosjektene et operahus kan gi seg i kast med. Fra 2026 kan gigantverket endelig oppleves igjen ved Den Norske Opera & Ballett

– De fire operaene i Nibelungens ring viser hvordan opera sirkler inn opplevelsen av å være i verden på en helt unik måte. De bygger på gamle myter, fortelles gjennom Wagners fantastiske musikk, men de handler egentlig om oss – her og nå, sier operasjef Randi Stene. 

– Spørsmålet om hva som er viktig for oss, hvor gullet vårt ligger, og om vi skal la det ligge der eller utnytte det for egen makt og profitt, det er stadig like relevant. Kanskje er det mer aktuelt enn noensinne, fortsetter hun.

Første premiere i 2026, hele i 2028

Nibelungens ring består av Das Rheingold (Rhingullet), Die Walküre (Valkyrien), Siegfried og Götterdämmerung (Ragnarokk). Richard Wagner kalte det et Bühnenfestspiel (et festivalspill for scenen), med et forspill og tre selvstendige verker. Komponisten skrev selv teksten og jobbet med musikken over tjueseks år, fra 1848 til 1874. Hele syklusen ble første gang framført i Bayreuth i 1876. 

Den Norske Opera & Ballett vil presentere de fire verkene separat fra våren 2026. I 2028 presenteres hele syklusen to ganger, over en uke hver gang.

På tide

Sist Nibelungens ring kunne oppleves ved Operaen var i årene 1993–1996. Når det første av de fire verkene har premiere i 2026, vil det da være 30 år siden sist. 

– Nå har det norske operapublikummet måttet vente lenge nok, mener Randi Stene. 

Norges første operasjef, Kirsten Flagstad, var en stor Wagner-sanger. Brünnhilde i Nibelungens ring var en hennes glansroller, som hun gjorde både ved Wagners eget festspillhus i Bayreuth og ved La Scala i Milano. 

– Kirsten Flagstad ville gledet seg over dette, mener dagens operasjef.

Et topplag av kunstnere står bak

Kunstnerne som skal skape en helt ny versjon av den mektige tetralogien, nyter stor internasjonal prestisje og vil markere Norge på det internasjonale operakartet. 

Edward Gardner, som tiltrer som Operaens musikksjef fra høsten 2024, vil ha den musikalske ledelsen. Han ser fram til å lede Operaorkestret, Operakoret og solister gjennom denne mastodonten av et mesterverk:

–Et av de største privilegiene for en musikksjef å få sette sammen, innøve og framføre Nibelungens ring – antakelig det største uttrykket operakunsten rommer. Jeg er dypt takknemlig og glad for denne muligheten, inkludert samarbeidet med regissør Christof Loy, som vil ta oss med gjennom denne reisen, og med de fantastiske musikerne i Operaorkestret og Operakoret. Jeg vet både utøverne og publikum har så mye spennende å se fram til, sier Gardner.

En stor fortelling om oss selv 

Christof Loy er en av vår tids mest ettertraktede opera- og teaterregissører internasjonalt. Han ble utnevnt som «beste regissør» av International Opera Awards i 2017 og er en rekke ganger kåret til «årets operaregissør» av bransjemagasinet Opernwelt. Magasinet omtalte også hans Eugen Onegin i Oslo som en av de beste operaforestillingene i 2020. Loys Eugen Onegin kan denne våren oppleves på Hovedscenen i Operaen, fra 11. februar til 12. mars: https://operaen.no/forestillinger/eugen-onegin-opera/   

Loy har bakgrunn fra klassiske humanistiske fag, noe som vil påvirke arbeidet med Nibelungens ring i årene som kommer: 

– Jeg vil forsøke det umulige: å yte alle karakterene rettferdighet ved både kjærlig og nøyaktig å framstille dem med sine svakheter og tragiske storhet, uten å dømme. Vi vil frigjøre disse gudene, halvgudene og menneskene fra det heroiske som har omgitt dem, uten å falle inn i det banale. Nibelungens ring er ikke mindre enn en stor fortelling om konsekvensene av å ødelegge naturen, som igjen vil føre til en ødeleggelse av menneskeheten. Det er også det denne nye Oslo-produksjonen skal formidle.

Den tyske regissøren har aldri tidligere skapt noen av verkene i Nibelungens ring. Han ser fram til å lage en ring-syklus spesielt for Den Norske Opera & Ballett. 

– Wagners tekst til de fire operaene bygger både på Nibelungenlied, et tysk heltedikt fra cirka 1200, og på norrøn sagadiktning. Slik viser Nibelungens ring vårt felles-europeiske mytiske opphav. Med Norge som utgangspunkt for en ny produksjon, er det naturlig å se nøyere på utspringet i den norrøne mytologien. Samtidig, det Wagner ville – og som vi vil – er å bruke historien og mytene for bedre å se vår egen tid og oss selv.   

Nå starter arbeidet – salget starter i 2025

– Selv om det er en stund til teppet kan gå opp for første forestilling, velger vi å gå ut med denne nyheten nå. Det handler både om at vi da kan glede oss sammen med vårt publikum og våre samarbeidspartnere, og fordi dette vil være flaggskipet vårt i årene som kommer og styre andre prioriteringer og programmering, sier Randi Stene, og fortsetter:

– Vi skjønner at denne nyheten skaper entusiasme og nysgjerrighet, både med tanke på sangere og konsept. Dette arbeidet går vi nå i gang med, sammen med Gardner og Loy. Vi gleder oss til vi kan fortelle mer.

Publikum vil kunne kjøpe billetter fra våren 2025. 

tabola

No posts to display