Nestlé fortsetter å la California tørste i hjel

0
439

Til tross for historisk tørke i California fortsetter Nestlé å tappe vann, faktisk uttaler sjefen i Nestlé Waters Tim Brown til radiostasjonen KPCC på spørsmål om de vil stoppe å tappe på grunn av tørken «absolutt ikke». «Hvis jeg kunne ville vi tappe mer».

Tim Brown er tydeligvis en mann for sitt ord, i perioden med tørke som nå har vart i fire år har Nestlé økt tappingen av vann med 100%. Nestlé har flere steder de tapper i staten, men det er noe spesielt med tappingen som Nestlé gjør i San Bernadino National Forest.

Lokalbefolkning og hytteeiere i området har fått strenge restriksjoner på bruk av vann, mens Nestlé får lov til å fortsette å tappe. Det som gjør tapping på dette stedet spesielt er at tappetillatelsen gikk ut i 1988, for nesten 30 år siden.

Les også: Ny tørkerekord i California og Vannkrise i California

Brown kom i radiointervjuet med det klassiske argumentet, at hvis ikke de fortsatte å tappe ville bare noen andre gjøre det: «Hvis jeg stopper tapping av vann i morgen, folk ville kjøpe et annet merke av flaskevann. Som det nest største tapperi i staten, fyller vi en rolle mange andre ikke klarer å fylle».

Drittsekk
Drittsekk

Vi har tidligere sett bilder av rike i California som fortsetter å vanne plenene sine og fylle de enorme bassengene, det har gjort at staten har innført store dagbøter for overforbruk av vann. Mange steder har det nå i korte og lengre perioder ikke vært mulig å få vann i springen. Andre store selskaper, som f.eks. Starbucks har lagt om sine rutiner og produksjon for å være en del av løsningen på tørken. «Ethos» (vannet til Starbucks) flyttet nylig tappingen fra California til Pennsylvania.

Californias vannproblem er flerdelt, lite nedbør, høyt uttak av vann og bebyggelse som sammen fører til reduksjon av grunnvann. Denne sommeren vil bli tørrere enn noen sinne. Nestlé ser tørken som en mulighet for å tjene enda mer penger på vann. Pr i dag omsetter Nestlé vann for ca. 70 milliarder dollar i året og regner med at dette kommer til å øke ytterligere. Nestlé er det Norske Oljefondet sin største investering. Les også: Oljefondet stjeler vann fra de fattige

Kritikk biter ikke på Nestlé, innbyggerne i California er rasende og det aksjoneres, debatteres og fokuset på tema i media er økende.  En lokal organisasjon Courage startet i slutten av mars en underskriftskampanje mot tappen i staten og så langt er 135 000 underskrifter samlet inn. Courage sin kampanje

Nestlé selger vann under merkene Arrowhead og Pure Life-merker i California og tar omtrent en dollar pr flaske.

Les også artikkelen som startet engasjementet i Norge: Vann er ikke en menneskerett

The remains of a fish are seen along the banks of Folsom Lake which is at 31 percent of its capacity, near Folsom, Calif., Thursday, Sept. 4, 2008.  With forecasters predicting another dry winter, the Department of Water Resources announced plans to buy water from rice farmers and water agencies in the Sacramento Valley, and sell it to cities and growers in the drier southern half of the state.  (AP Photo/Rich Pedroncelli)

tabola

No posts to display