NAF: – Brems vekk rusten på bremseskivene

0
11
Vær bevisst og bruk bremsene mer enn du gjør i sommerhalvåret. I tillegg gjelder det å ta noen skikkelig kraftige nedbremsinger med jevne mellomrom. (Foto: Colourbox).

Rust på bremseskiver er et stort problem på elbiler og en av de hyppigste feilene på EU-kontroll. – Det er enkelt å unngå rust på bremseskivene. Finn en øde strekning og gjør noen kraftige og kontrollerte nedbremsinger med jevne mellomrom i vinter, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Elbiler er ekstra utsatt for rust på bremseskivene fordi bremsene knapt nok er i bruk. Særlig elbiler med kraftig regenerering bremser opp når du slipper gasspedalen.

– De fleste hverdagsreisene kan du faktisk gjøre uten å bremse i det hele tatt med en elbil, sier Sødal.

Nå er vi inne i den årstiden der mange av oss kjører rundt på våte og saltede veier. Da er det viktig å ta noen forholdsregler.

– Vær bevisst og bruk bremsene mer enn du gjør i sommerhalvåret. I tillegg gjelder det å ta noen skikkelig kraftige nedbremsinger med jevne mellomrom. Men husk å gjøre dette i trygge omgivelser på en øde strekning. Og ikke gjør det når det er veldig glatt på veiene, rådgir Nils Sødal.

Mer bruk av bremsene gjør også at andre vitale deler på bremseopplegget til din bil holder seg. Det er fort gjort at delene som klemmer bremseklossene til skivene, setter seg når de ikke er i bruk og er omsluttet av saltsørpe.

Viktig også for EU-kontrollen

Bremseskivene bak på bilen er mest utsatt fordi bremsetrykket er mindre der enn foran. Dette gjelder både for elbiler og fossilbiler. Tidligere i år kom det nye regler i EU-kontrollen for hvor mye rust det kan være på det som kalles anleggsflaten på bremseskivene. Tidligere var kravet maksimalt 25 prosent rust, nå gjelder 50 prosent rust for bremseskivene på bakhjulene. Foran gjelder fremdeles 25 prosent.

– Pass på rusten både for å komme gjennom EU-kontrollen og for å unngå unødvendig og for tidlig utskifting av bremseskivene på bilen din, sier Sødal. – Noen er kanskje redd for å ødelegge noe når man bremser kraftig med bilen. Det er snarere tvert imot. Ved å gjøre harde oppbremsinger jevnlig sørger du for at bremsene hele tiden er i stand til å yte sitt maksimale. Denne typen kontrollerte oppbremsinger er faktisk en god investering i økt sikkerhet, sier NAF-rådgiveren.

tabola

No posts to display