Mercedes-Benz er verdens mest verdifulle luksusbilmerke for syvende år på rad

0
48

Mercedes-Benz holder fast på sin topplassering som det eneste europeiske merket, og det eneste luksusbilmerket, i topp 10 av 100 “Best Global Brands”. Merkevaren havner på en åttendeplass – en posisjon Mercedes-Benz har hatt siden 2018. Fra 2021 har merkeverdien steget 10 % til 56.103 milliarder Amerikanske dollar.

Vi er veldig stolte over at Mercedes-Benz beholder sin posisjon som verdens mest verdifulle luksusbilmerke for syvende år på rad. Sammen med økt merkeverdi, er dette med på å bekrefte at Mercedes-Benz går i riktig retning med den nye posisjoneringen mot et helelektrisk og enda mer luksuriøst bilmerke, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Les: Supermodell Gigi Hadid sletter Twitter


Mercedes-Benz har økt sin merkeverdi med 10 % det siste året, viser Interbrands «Best Global Brands 2022»-undersøkelse. Dette understreker selskapets vellykkede overgang mot en elektrisk og programvaredrevet fremtid. Mercedes-Benz startet omstillingen av merkevaren i 2021, og målet er å fokusere enda mer på luksussegmentet og konsekvent utnytte vekst- og lønnsomhetsmuligheter. Mercedes-Benz sikter mot å bygge verdens mest ettertraktede biler og å ta den ledende posisjonen innen elektriske drivlinjer og programvare.

For å oppnå en strukturelt høyere merkevareposisjonering, vil modellporteføljen rejusteres, slik selskapet annonserte i mai 2022. Den strategiske beslutningen om å bli helelektrisk i alle segmenter innen 2030, der markedsforholdene tillater det, og ambisjonen om å bli CO2- nøytral innen 2039, styrker ytterligere forbindelsen mellom bærekraft og luksus.

Les på Sporten: Matthew McConaughey blir sammen med Jay-Z og Jeff Bezos klubbeiere for 58 milliarder kroner

Indikator for verdens mest verdifulle merker
Rangeringene er publisert av det anerkjente amerikanske merkevarekonsulentselskapet Interbrand som har gjennomført «Best Global Brands»-studien siden 1999. Indeksen lister 100 av de mest verdifulle merkene fra hele verden, og er ansett for å være en konkurransedyktig referanse. Det anerkjente rangeringssystemet er basert på tre hovedkriterier:

Den økonomiske ytelsen til merkets produkter eller tjenester.
Merkets rolle i beslutningsprosessen om kjøp.
Merkets styrke når det gjelder å sikre fremtidig avkastning for selskapet.
Sertifisert etter ISO 10668, var evalueringsmetoden den første som etablerte en allment akseptert standard for sammenligning av merker. Mer informasjon om studien og Interbrand er tilgjengelig på Bestglobalbrands

tabola

No posts to display