Man skulle tro at konseptet med unge pene gutter og jenter i badetøy som krangler så fillene fyker var brukt opp på TV. Men, nei da, to nye konsepter denne høsten melder begge om gode seertall.
Dplays mye omtalte realitysatsing Ex on the Beach hadde premiere forrige tirsdag, og i løpet av helgen slo programmet de digitale seertallene til Paradise Hotel på ViaFree. De to første episodene av Ex on the Beach ble Norges to mest sette programmer digitalt i løpet av uken som gikk.
Søndag kveld hadde realityserien Love Island premiere på TV3, Viafree og Viaplay. Etter et halvt døgn har allerede 139 000 seere fått med seg første episode på TV3 og Viafree, og på Viaplay er Love Island den mest sette premieren på en norsk egenproduksjon etter Paradise Hotel.
I snitt hadde programmet 114 000 seere på TV3, hvor 138 000 på det meste var innom episoden. Love Island nådde ikke overraskende en ung målgruppe, med 74 prosent kommersielle seere i målgruppen 15 til 49 år.
Mandag morgen hadde 237 000 seere fått med seg første episoden av Ex on the Beach på strømmetjenesten Dplay. Til sammenligning hadde 172 000 sett første episode av Paradise Hotel (siste sesong) på ViaFree i tilsvarende periode, og 226 000 har sett episoden fram til i dag.
– Dette er helt rått. Dette er vår første store digitale satsing, og vi hadde vel ikke våget å drømme om sånne tall. Nå blir det spennende å se hvor det bærer videre, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks.
– Vi er selvsagt strålende fornøyd med seertallene første kvelden, særlig med tanke på at opptaksseing og digital seing vil føre til at tallene kommer til å øke betraktelig. Mange mener mye om programmet, og fordelen med at Love Island går nesten «live» er at vi kan justere episodene fra dag til dag. Etter 10 år med moralske pekefingre rettet mot Paradise Hotel, registrerer vi oss ønsket om mer alkohol og nakenhet blant pressens anmelderstand. Vi oppfordrer alle til å følge med og eventuelt stemme frem sine ønsker i Love Island-appen, sier Line Vee Hanum, kommunikasjonsdirektør i Nordic Entertainment Group.
– Folk har spådd reality-TVs død en god stund nå, men Ex on the Beach er enda et bevis på det motsatte. Man kan si hva man vil om konseptet, men Ex on the Beach er rå og ekte reality, med fokus på godt, gammeldags mellommenneskelig drama. Det drives ikke framover av konkurranser eller temauker med utkledning. Det tror jeg folk liker. Så skremmer det vel ikke vekk seere at det er litt drøyt til tider, men det er nok ikke hovedårsaken til at såpass mange ser på. Det finnes drøyere ting andre steder på nettet, det vet selv en bluferdig jærbu som meg, sier Skoland,