Kina vil «gjenoppbygge» Silkeveien for mer enn 430 milliarder kroner

Må lese

Vil hente norsk lagkamerat til Martin Ødegaard

Martin Ødegaard gjør det så bra som lånesoldat i Real Sociedad at de gjør sitt ytterste for...

Havdyr holder millioner av virus i sjakk

I disse virusfokuserte tider er det oppmuntrende å vite at mange marine skapninger kjemper mot virus, inkludert...

Flere lyttere og lavere utgifter ved å droppe lokalt innhold

Bauer gjør et femtitalls lokale stasjoner om til nasjonalt nettverk, som Global har gjort før
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

Hvis du tror det er nostalgi som ligger bak Kina sitt vedtak om å «gjenoppbygge» oldtidens handels nettverk Silkeveien har du ikke fått med deg at Kina er i ferd med å bli verdens største supermakt. -De får hjelp av et USA som er i ferd med å blakke seg selv og nå tar de grep blant annet gjennom dagens vedtak som vil være en enorm fordel ikke bare for dem, men også for Europa. 

Først litt om hva silkeveien var: Utgangspunktet var handels-ruter som vi føler vi har fått kjennskap til gjennom Marco Polo, men det var veldig mye mer enn varer. – Silkeveien knyttet sammen vest og øst med handelsmenn, pilegrimer, munker, soldater, nomader, og urbane bosettere fra Kina og India til landene rundt Middelhavet.

Les på Popidol: Rami Malek er skurk i neste James Bond film tror vi

Kina har allerede inngått avtaler i størrelsesorden av 64 milliarder dollar, tilsvarende ca 440 milliarder kroner og nå arbeider Kinas president Xi Jinping hard å få støtte for sitt ambisiøse silkeveggprosjekt blant utenlandske ledere og bedrifter.

De siste tre dagene har det vært en international konferanse i Beijing hvor presidenten har beskrevet prosjektet og søkt samarbeid.

Xis plan er å gjenopprette Silkeveien mellom Kina og Europa gjennom store investeringer i jernbaner, havner, veier og annen infrastruktur. – Prosjektet for selvsagt mye kritikk fra USA som nå ser makten klippe ut av deres hender, også England har vært tvilende.

Argumentet som brukes er at Kina lokker landene inn i prosjektene ved å tilby høyt etterspurt infrastruktur. Men at det hovedsakelig vil være til fordel for Kina og skade andre lands økonomier med gjeldsbyrder og miljøproblemer.

Les på Sporten:«Jeg vil bli her i mange år, fordi det er den beste klubben i verden»

Tenk om du en dag kan sette deg på et hypermoderne Vy tog i Mosjøen og så i en hastighet av 400 kilometer i timen legge bak deg 7 130 kilometerne til Beijing for der å spise verdens beste nudler. – Eller kanskje mer aktuelt du har en vare å selge og kunne tenke seg å presentere den for over en milliard kinesere på en enkel måte.

Det var ledere fra 37 forskjellige land i konferansen fra torsdag til lørdag i den kinesiske hovedstaden.

Og ifølge Xi har det de satt av så langt 64 milliarder dollar til avtaler i forbindelse med «Road and Belt Project».

- Advertisement -

Siste nytt

Vil hente norsk lagkamerat til Martin Ødegaard

Martin Ødegaard gjør det så bra som lånesoldat i Real Sociedad at de gjør sitt ytterste for...

Havdyr holder millioner av virus i sjakk

I disse virusfokuserte tider er det oppmuntrende å vite at mange marine skapninger kjemper mot virus, inkludert hjerteskjell. Regnskogen er i...

Flere lyttere og lavere utgifter ved å droppe lokalt innhold

Bauer gjør et femtitalls lokale stasjoner om til nasjonalt nettverk, som Global har gjort før Bauer, som nå er...

Williams legger ut Formel 1-teamet for salg

Williams har kunngjort at de er åpne for å selge sitt Formel 1-lag i nær fremtid. Frank Williams har også stipulert en...

Dette er Zlatan Ibrahimovic sitt milliardimperium

Den svenske superstjernen Zlatan Ibrahimovic sitt forretningsimperium har nettopp avsluttet regnskapet for 2019, tallene viser at overskuddet er halvert.

More Articles Like This