Dette er noe som skjer hver eneste gang ny teknologi kommer på banen, mange aktører kaster seg på i håp om at dette er den nye gullkalven. Det spesielle denne gangen er at Virtual Reality (VR) har vært ute flere ganger tidligere uten å ta av, men denne gangen tror alle det kommer til å skje.
For ikke så lenge siden kjøpte Facebook Oculus for utrolig mye penger og det første til en fornyet interesse for VR og de mulighetene det kan gi. Facebook kan ikke kose seg alene med å satse på VR, andre giganter er på banen og kampen blir meget hard.
Occulus Rift som i hovedsak er rettet mot gamere og datanerder kommer tidlig neste år.
Microsoft Hololens vil at du skal glemme tastaturer og skjermer, i fremtidig er det holografisk databehandling som gjelder. Det kommer til å bli helt normalt å stå alene og vifte med armene som en idiot. Microsoft har ikke kommet med noen dato for lansering.
Sony prosjekt Morpheus er virtuell Realty for Playstation 4, kommer i løpet av 2016.
Valve og HTCs Vive, verdens største streamingleverandør på spill (Steam) har gått sammen med teknologi og mobilprodusenten HTC, de legger naturlig opp til streaming også over mobil med vanvittig mange pixler. Kommer senere i år.
Samsun Gear VR, har allerede kommet ut og gitt oss en ny fancy måte å se filmer, tv og dataspill på.
Razer OSVR, kjent for å være ledende på spill tastatur. Razer har lansert et open Source prosjekt hvor stort sett alle kan opprette en VR opplevelse. Utvikler kit er allerede ute, men det gjenstår å se om det kommer noen spennende prosjekter.
Hvem vinner og hvem forsvinner, å si noe om det er omtrent som å tippe hvem som vinner hoppuka i år 2020. Mye er bare bilder og kul design foreløpig og deltagerne i kappløpet har mye penger og konkurransekraft (kanskje foruten Razer som blir smågutter i dette heatet).
Hvis det er slik at gamere er de som skal drive utviklingen innen VR er det tre aktører som utmerker seg, Microsoft, på grunn av Xbox, Sony på grunn av Playstation og Valve på grunn av Steam. Alle tre har mange millioner daglige spillere og kan lett introdusere sine egne produkter ovenfor dem.
For ikke mange år siden var det pornobransjen som sto i bresjen for ny teknologi spesielt innen streaming. VR virker det som om de enten ikke har resurser eller lyst til å satse skikkelig på.