onsdag, mai 5, 2021

Ingenting er gratis

Må lese

Tor Olav Trøim henter skitne penger fra verdens største rasshøl!

Det jeg trodde ikke var mulig har nå skjedd, en norsk forretningsmann Tor Olav Trøim har funnet...

Real Madrid-spiller kun timer unna fra å miste Champions League semifinalen

Brasilianeren Marcelo har vært med på å vinne alt for Real Madrid. Som 32-åring begynner det å...

Historien om vibratoren

Vibratoren er slett ikke en nykommer på markedet for sexleketøy. Historien går faktisk helt tilbake til middelalderen,...
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

Det er ikke bare Uno Life i Drammen som praktiserer et salgs system som lurer kundene sine. Selskapet som har fått rekord bot har nå gitt opp og lagt inn årene. Det er gode nyheter for deg som har mottatt noe gratis og så fått inkassokrav på døra. Selskapets virksomhet har ført til at Forbrukerombudet har gjennomført en undersøkelse av 38 prøvepakker.

Tilsynet viste at alle gratisprøver hadde gjemt løpende abonnementer.

«Prøv gratis: Du betaler bare 89,- for porto/ekspedisjon». På nettet florerer det av tilbud som kan virke for gode til å være sanne. Og i de aller fleste tilfellene er de nettopp det.

Forbrukerombudet mottar stadig klager fra forbrukere som føler seg lurt inn i abonnementer av tilsynelatende kostnadsfrie prøvepakker. Dette dreier seg gjerne om helsekostprodukter som slankepiller eller kosttilskudd. Ofte blir det reklamert med en «gratis» prøvepakke, mens pakken i realiteten er starten på et abonnement som løper til man selv sier det opp.

Også på nettet opplever mange forbrukere å bli lurt inn i abonnementer. I september undersøkte Forbrukerombudet derfor tilbud om prøvepakker på nett. Bannerannonser på Facebook, annonser fra samlesider for gratisprøver og e-post-reklame ble undersøkt.

Angrerettloven § 16 krever blant annet at informasjon om at noe er et abonnement og prisen for abonnementet skal presenteres for forbrukeren i «tydelig og fremhevet form» umiddelbart før forbrukeren bestiller.

Forbrukerombudets undersøkelser viser at dette kravet ikke blir fulgt av dem som markedsfører «gratis prøvepakker».

– At man blir innmeldt i et abonnement som koster penger, er et vesentlig vilkår som må komme tydelig frem for forbrukeren i markedsføring av produkter. Slik informasjon skal ikke gjemmes bort i vilkårene eller med liten skrift nederst på en nettside.

Abonnementsfeller er et viktig fokusområde for mange europeiske tilsynsmyndigheter. De nordiske forbrukermyndighetene vedtok tidligere i høst å jobbe sammen mot denne formen for negativt salg.

– Dette er et økende problem i alle de nordiske landene. Sosiale medier flommer over av tilsynelatende gode tilbud, og mange blir lurt til å betale store summer, sier forbrukerombud Gry Nergår

Les mer om dette og andre forbrukersaker på Forbrukerombudet sine sider

- Advertisement -

Siste nytt

Tor Olav Trøim henter skitne penger fra verdens største rasshøl!

Det jeg trodde ikke var mulig har nå skjedd, en norsk forretningsmann Tor Olav Trøim har funnet...

Real Madrid-spiller kun timer unna fra å miste Champions League semifinalen

Brasilianeren Marcelo har vært med på å vinne alt for Real Madrid. Som 32-åring begynner det å nærme seg at han erstattes...

Historien om vibratoren

Vibratoren er slett ikke en nykommer på markedet for sexleketøy. Historien går faktisk helt tilbake til middelalderen, lenge før verden åpnet øynene...

Flere kjøper klokker til over hundre tusen kroner

Det er åpenbart en del nordmenn som har mye penger. Gjensidige har registrert en kraftig økning i forsikring av dyre klokker i...

Medietilsynet vil aksjonere mot flere TV-kanaler

Tilsynet har nå lov til å bestemme hvilke reklamer du skal få se på TV-kanalene. De mener kanaler som FEM og Eurosport...

More Articles Like This