Ingenting er gratis

0
97

Det er ikke bare Uno Life i Drammen som praktiserer et salgs system som lurer kundene sine. Selskapet som har fått rekord bot har nå gitt opp og lagt inn årene. Det er gode nyheter for deg som har mottatt noe gratis og så fått inkassokrav på døra. Selskapets virksomhet har ført til at Forbrukerombudet har gjennomført en undersøkelse av 38 prøvepakker.

Tilsynet viste at alle gratisprøver hadde gjemt løpende abonnementer.

«Prøv gratis: Du betaler bare 89,- for porto/ekspedisjon». På nettet florerer det av tilbud som kan virke for gode til å være sanne. Og i de aller fleste tilfellene er de nettopp det.

Forbrukerombudet mottar stadig klager fra forbrukere som føler seg lurt inn i abonnementer av tilsynelatende kostnadsfrie prøvepakker. Dette dreier seg gjerne om helsekostprodukter som slankepiller eller kosttilskudd. Ofte blir det reklamert med en «gratis» prøvepakke, mens pakken i realiteten er starten på et abonnement som løper til man selv sier det opp.

Også på nettet opplever mange forbrukere å bli lurt inn i abonnementer. I september undersøkte Forbrukerombudet derfor tilbud om prøvepakker på nett. Bannerannonser på Facebook, annonser fra samlesider for gratisprøver og e-post-reklame ble undersøkt.

Angrerettloven § 16 krever blant annet at informasjon om at noe er et abonnement og prisen for abonnementet skal presenteres for forbrukeren i «tydelig og fremhevet form» umiddelbart før forbrukeren bestiller.

Forbrukerombudets undersøkelser viser at dette kravet ikke blir fulgt av dem som markedsfører «gratis prøvepakker».

– At man blir innmeldt i et abonnement som koster penger, er et vesentlig vilkår som må komme tydelig frem for forbrukeren i markedsføring av produkter. Slik informasjon skal ikke gjemmes bort i vilkårene eller med liten skrift nederst på en nettside.

Abonnementsfeller er et viktig fokusområde for mange europeiske tilsynsmyndigheter. De nordiske forbrukermyndighetene vedtok tidligere i høst å jobbe sammen mot denne formen for negativt salg.

– Dette er et økende problem i alle de nordiske landene. Sosiale medier flommer over av tilsynelatende gode tilbud, og mange blir lurt til å betale store summer, sier forbrukerombud Gry Nergår

Les mer om dette og andre forbrukersaker på Forbrukerombudet sine sider

tabola

No posts to display