Plast har blitt et enormt problem som må løses i alle ledd i “verdikjeden” Organisasjonen Break Free From Plastic har samlet plastsøppel i 50 land og gjennomført en undersøkelse som hadde til formål å kartlegge hvor det kommer fra. 

På deres nettsider kan du lese mye mer om deres arbeid.

Merkevaren de fant klart flest enheter fra var Coca-Cola, deretter produkter fra Nestlé og Pepsi. Bevissthet hos konsumenter har fått de store selskapene til å begynne å bevege seg, men det tar tid.  Coca-Cola sier det er uakseptabelt at deres emballasjer ender opp i havet eller andre steder den ikke hører hjemme, og de samarbeider med flere for å håndtere det globale problemet.

Det var totalt 72.541 frivillige som ble kjemmet gjennom strender, bygater, vannveier og nabolagene deres og plukket opp plastbiter.

Organisasjonens frivillige samlet inn over 475 000 stykker plastavfall rundt om i verden. Av plasten som ble samlet inn var Coca-Cola størst, med 11 732 gjenstander samlet.

Les: ID. SPACE VIZZION vises på bilutstillingen i Los Angeles

I USA var bildet litt forskjellig topp tre var Nestle, Solo Cup Company og Starbucks.

Les på Sporten: Cricketstjerne Nic Maddinson tar pause for å pleie sin mentale helse

Produksjonstall:

Coca Cola fortalte for første gang i mars i år hvor mye plast de bruker, tallet er vanvittig høyt: Coca-Cola bruker tre millioner tonn plastemballasje på ett år.

Det er vanskelig å tenkte seg hvor mye det er, men prøv å tenke på en blåhval og så tenker på på 15 000 blåhval, da når du ca tre millioner tonn.

Flere selskaper har ikke kommet med tall, deriblant Pepsi, L’Oreal og H&M

  • Nestle: 1,7m tonn.
    Colgate: 287.008 tonn i 2018.
    Unilever: 610.000 tonn.
    Burberry: 200 tonn plast på et år.