onsdag, mai 5, 2021

Ikke akkurat en rosablogger

Må lese

Tor Olav Trøim henter skitne penger fra verdens største rasshøl!

Det jeg trodde ikke var mulig har nå skjedd, en norsk forretningsmann Tor Olav Trøim har funnet...

Real Madrid-spiller kun timer unna fra å miste Champions League semifinalen

Brasilianeren Marcelo har vært med på å vinne alt for Real Madrid. Som 32-åring begynner det å...

Historien om vibratoren

Vibratoren er slett ikke en nykommer på markedet for sexleketøy. Historien går faktisk helt tilbake til middelalderen,...
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

Hans Geelmuyden som gjennom GK rådgir andre i kommunikasjon og myndighetspåvirkning føler seg forbikjørt og svartelistet av helsedirektoratet og benytter egen blogg for å slå tilbake.  Er det ikke akkurat dette PR byråer påfører konkurrentene til sine kunder under headingen myndighetskontakt.

Det er selvfølgelig helt frivilig hvem Helsedirektoratet velger som samarbeidspartnere selv i et demokratisk land som Norge. Hva ligger til grunn for avgjørelsen om hvem som skal få kontrakter, lisenser fordeler fra det offentlige. Hvorfor blir f.eks laksekonsesjoner til en verdi av 60 millioner delt ut for 10 millioner og til hvem.(Hvorfor har ikke jeg fått tilbudet). Hvorfor får noen så mange radiokonsesjoner de ønsker når alle vet de lyver i søknaden og har gjort det flere ganger, mens andre mister sitt levebrød (jeg mistet mitt). Hvorfor får noen tilslag på å levere transporttjenester, mens andre ikke får det (har aldri kjørt buss). Det dreier seg om store penger, veldig store penger og man trenger en med myndighetskontakt for å få det i havn, slik burde det ikke være.

Kan en grunn være at politikere og toppbyråkrater sluses inn i meget godt betalte stillinger i PR bransjen etter endt «samfunnstjeneste», du hjelper meg og jeg hjelper det senere.

Blir GK svartelistet og hvorfor blir de det, en ting er hevet over enhver tvil, svartelisting fra enkeltbyråkrater i markposisjoner grunnet personlige forhold er ulovlig, nepotisme ligeså og hører hjemme i rettsapparatet.

Alle som har hatt med det offentlige å gjøre i profesjonell sammenheng vet at  nepotisme og forskjellsbehandling forekommer i stor grad. Denne forskjellsbehandlingen er et sentralt  PR produkt og ofte viktigere enn å få spennende pressesaker frem i media, til det kan man jo benytte en blogg.  Det koster skjorta å kjøpe tjenestene til Hans Geelmuyden og det er sikkert en god investering ellers ville ikke de som allerede har mye gjort det for å få enda mer. Gjennom å gi noen en fordel i kontakt med det offentlige stenges andre ute. Disse andre er trolig noen som det ville være mer naturlig å gi oppdraget eller fordelen til.

Så litt til oppgjøret med Helsedirektoratet, er GK svartelistet av Berit Kolberg Rossiné kommunikasjonsdirektør i Helsedirektoratet fordi noen aktivt har påvirket henne med det resultat, eller har GK i de årene de arbeidet med den gjort noe som kunne forsvare svartelisting ?

Jeg er klar over at PR bransjen er et lett mål og enda lettere Hans Geelmuyden, men det er litt underholdene å se hvor forarget de blir når de utsettes for det samme som vi opplever hver eneste dag. Spennende om de tar frem hele verktøykassa når de nå prøver å ta rotta på hverandre.

Dette har jeg klippet fra bloggen til Hans  Geelmuyden

I forrige uke ble det kjent hvilke byråer Helsedirektoratet ønsker å samarbeide med de kommende to årene. Tolv byråer ønsket rammeavtale med direktoratet. Ti ble valgt. Geelmuyden Kiese er ikke blant dem. Mange har spurt meg hvorfor? Grunnen er enkel. Vi leverte ikke tilbud.

I perioden 2002 til 2006 kjørte Helsedirektoratet fire kampanjer for å få nordmenn til å slutte å røke. Kampanjene ble kjørt under vignetten «Hver eneste sigarett skader deg». Da kampanjene startet var det 31% dagligrøkere i Norge. Nå er tallet 16%. Geelmuyden Kiese var ansvarlig for disse kampanjene på byråsiden. Vi har hatt et meget godt samarbeid med Helsedirektoratet i mange år. Helt frem til oktober 2010. Da ble Berit Kolberg Rossiné kommunikasjonsdirektør i Helsedirektoratet. Etter det har ikke Helsedirektoratet valgt Geelmuyde Kiese ved en eneste anledning, til tross for at Geeelmuyden.Kiese er et av Norges mest erfarne byråer med best resultater på offentlige kampanjer og holdningskampanjer.

Da Helsedirektoratet utlyste konkurranse om ny rammeavtale i fjor høst, ringte jeg gamle kontakter fra Helsedirektoratet for å høre om det hadde noen hensikt for Geelmuyden Kiese å søke. De svarte at Kolberg Rossiné ikke ønsket at Helsedirektoratet skulle samarbeide med Geelmuyden Kiese. Det er bakgrunnen for at vi denne gangen valgte ikke å søke.

I denne forbindelse har jeg noen spørsmål til Kolberg Rossiné.

  • Er det riktig at Geelmuyden Kiese ikke er ønsket som samarbeidspartner?
  • Hva er i så fall begrunnelsen?
  • Etter at du tiltrådte som kommunikasjonsdirektør i 2010, har direktoratet brukt mange titalls millioner kroner på kjøp av kommunikasjonstjenester. Hvilke resultater har Helsedirektoratet fått av kommunikasjonsinnsatsen i perioden?
  • Jobber noen av de ti valgte byråene med kunder innen legemiddelindustrien, næringsmiddelindustrien, dagligvarehandelen eller med markedsføring, salg og distribusjon av vin og sprit?
  • For kuriositetens skyld; Hva var galt med de to byråene som ble valgt bort i denne anbudsrunden? Hvilke byråer er det snakk om?

Helsedirektoratet er Norges største offentlige kjøper av kommunikasjonstjenester. Rammeavtalen som løp frem til i år hadde en verdi på 40 millioner kroner. Verdien på den nye er ukjent. Helsedirektoratet er et offentlig organ. Kolberg Rossiné er offentlig ansatt. På vegne av direktoratet er hun ansvarlig for mange offentlige kroner. Disse pengene er ikke hennes. De er skattebetalernes.

Derfor imøteser jeg Kolberg Rossinés svar.

Hold fast og hold ut!

- Advertisement -

Siste nytt

Tor Olav Trøim henter skitne penger fra verdens største rasshøl!

Det jeg trodde ikke var mulig har nå skjedd, en norsk forretningsmann Tor Olav Trøim har funnet...

Real Madrid-spiller kun timer unna fra å miste Champions League semifinalen

Brasilianeren Marcelo har vært med på å vinne alt for Real Madrid. Som 32-åring begynner det å nærme seg at han erstattes...

Historien om vibratoren

Vibratoren er slett ikke en nykommer på markedet for sexleketøy. Historien går faktisk helt tilbake til middelalderen, lenge før verden åpnet øynene...

Flere kjøper klokker til over hundre tusen kroner

Det er åpenbart en del nordmenn som har mye penger. Gjensidige har registrert en kraftig økning i forsikring av dyre klokker i...

Medietilsynet vil aksjonere mot flere TV-kanaler

Tilsynet har nå lov til å bestemme hvilke reklamer du skal få se på TV-kanalene. De mener kanaler som FEM og Eurosport...

More Articles Like This