Hvordan ny teknologi har endret spillhverdagen vår

0
118

Hvis du skulle sammenlignet gaming i dag med hvordan vi spilte for ti-femten år siden, ville det føltes som å se på et svart-hvitt bilde av oldeforeldrene dine og forsøke å sammenligne deres liv med ditt. Det er umiskjennelig en likhet, men likhetene blir visket ut over tid i takt med at ny teknologi gjør sitt inntog i bransjen.

Bilde: Pixabay

Teknologien som tas i bruk i spillverdenen har nemlig forandret seg mye de siste årene. En av de største forskjellene er bruk av strømmetjenester, som for eksempel Twitch. Dette er ny teknologi hvor man kan se live-video av andre spillere mens de spiller sine favorittspill. Populariteten til slike tjenester har skutt i været de siste årene, og i 2017 var det rundt 666 millioner mennesker som valgte å se på andre spille over strømmetjenester. I slike streams får du muligheten til å chatte med både den personen som spiller, og andre tilskuere som kommer med tilrop og råd underveis.

Dette er faktisk en slags tilbakevending til den sosiale situasjonen som oppsto rundt arkadespill i spillverdens spede begynnelse. Det var nemlig vanlig at barn i alle aldre samlet seg rundt de mest populære arkade-spillene og så på, og diskuterte, mens de beste spillerne spilte mot hverandre. Livestreams, som Twitch, digitaliserer denne opplevelsen, og lar tilskuere chatte med andre tilskuere om gameplay som godt mulig ligger langt over deres nivå. De ypperste spillerne er kjent for å ha i overkant av 30.000 live-tilskuere hver gang de strømmer spillingen sin.

 

Nye stjerner på den digitale stjernehimmelen

De beste spillerne har også som regel svært populære profiler på andre strømmetjenester som f.eks. YouTube. På samme måte som barn tidligere kom på skolen etter helgen og diskuterte den siste episoden av favorittserien sin, så diskuterer barn nå spillingen eller eskapadene til sin favoritt «Youtuber».  Denne utviklingen har bl.a. skapt verdenskjente YouTube-millionærer som eksempelvis svenske «PewdiePie», og har samtidig skapt store miljøer rundt online-spill som «Minecraft».

Ser samme trender blant online casinoer

Bilde: Pixabay

Denne strømme-trenden har også endret online casino markedet, og er en av de viktigste årsakene til at denne bransjen, ifølge Transparency Market Research, tjente over 42 milliarder dollar i 2016. Man har sett en markant økning i online casinoer som tilbyr video- og live-streaming av flere av sine spill.

En av hovedårsakene til denne trenden er at man ser at brukerne på online casinoer responderer svært godt når de nettbaserte casinoene skaper opplevelser som ligner det man får på ekte, landbaserte casinoer. Dette blir blant annet gjennomført ved at videokameraer strømmer direktebilder av ekte givere, mens brukere på nettet kan legge inn innsatser «live», mens spillet pågår et annet sted i verden.

Samtidig ser man også at ny og avansert grafikk stadig gjør at spilleautomatene på online casinoer gir brukerne lang mer dyptgående opplevelser. En av de viktigste måtene dette blir gjort på er ved å sømløst kombinere video, strømming og gambling. Blant disse opplevelsene har man eksempelvis videoslots som gir brukeren spenningen og underholdningen som ellers er forbeholdt landbaserte casinoer.

Ifølge Statista forventer man at 740 millioner vil strømme gaming-innhold på nett innen 2019. Den samme aktøren estimerer at online casino bransjen vil tjene inn rundt 52 milliarder dollar i 2018, noe som er en dobling fra 2009. Ergo, forventer man at den utviklingen man har sett de siste årene også vil fortsette i tiden fremover.

tabola

No posts to display