Hvis du er et miljøsvin kjører du trolig Tesla

0
298

Det er helt ubegripelig at vi som samfunn skal betale for at jålebukker skal kunne smykke seg med en Tesla til langt under markedspris og slippe dem frem i køen, når vi vet at de tunge bilene slipper ut store mengder CO2. – Nei da er det mye bedre med en moderne bensin eller diselmotor.

Sjokkerende resultater vi egentlig har visst om hele tiden
Tesla Model X må kjøre 580.000 kilometer før den slipper ut mindre CO2 enn Mercedes E-Klasse med 220 dieselmotor.  En rapport fra den tyske bilistorganisasjonen ADAC setter fakta bak anntagelsene. De har studert de totale CO2-utslippene, inkludert fra når bilen produseres – til de reelle utslippene langs veien.

Konklusjonen er at elbiler i klassen «store personbiler» er vesentlig dårligere for  klimaet enn en ny dieselbil.

Undersøkelsen er hent entydig når det gjelder de store El Bilene, mens de små, faktisk har en miljøgevinst. Den tyske rapporten har sett på tre ulike bilklasser: Småbiler, kompaktbiler og større personbiler.

ADAC i samarbeid med Heidelberg-instituttet sammenlignet biler med ulike drivlinjer, og regnet ut CO2-utslippet fra oljebrønn til hjul (well to wheel-tall).

I kompaktklassen kommer elbilen best ut, selv når det er tatt hensyn til at bilene lades med tysk strømmiks. Det vil si at energikilden ikke er 100 prosent fornybar, men også innebærer en viss andel kullkraft, slik tilfellet er i Tyskland.

Det er først etter 45.000 kjørte kilometer at elbilen (Hyundai Ioniq Electric) gir et lavere CO2-utslipp totalt sammenlignet med fossilmotoren. Mens elbilen slipper ut 22,5 tonn C02 gjennom levetiden, er tilsvarende tall for en sammenlignbar bensinbil 30 tonn. Levetiden er definert til 150.000 kilometer.

I følge ADAC er CO2-regnestykket noe helt annet i storbilklassen. Her viser rapporten at en Tesla Model X må kjøre hele 580.000 kilometer før den slipper ut mindre CO2 enn en Mercedes E 220d.

Også i dette tilfellet er det en forutsetning at elbilen lades på såkalt tysk strømmiks. Det er produksjon av batterier som er hovedårsaken til utslippet. Batterier har ikke bare problemer med CO2, Litium utvinnes for det meste fra saltsjøer i Sør-Amerika, og har flere negative konsekvenser, ifølge miljøorganisasjonen Reduse. Grunnvann kan forurenses, mineralrikt støv kan forurense vannkilder og jordsmonn, og våtmarksområder kan tørkes ut.

Men litium er i seg selv bare en liten del av batteriene. Kobolt, fosfor, og jern er eksempler på andre materialer som inngår i et litiumionbatteri, et ferdig sammensatt batteri har vært innom mist 3 kontinenter. Dessuten er resirkulering så langt et fremmedord, under 1 % blir i dag resirkulert, mens det i prinsippet er mulig å resirkulere alt.

Årsaken til at elbilen kommer såpass dårlig sammenlignet med dieselbilen, skal være knyttet til det høye CO2-utslippet under batteriproduksjon.

Undersøkelsen baseres altså på de totale CO2-utslippene. Her snakker vi alt fra produksjon av selve bilen, batteripakker, hvilken energikilde elbilene lades fra og klimautslippene av drivstoff-produksjon. Det de ikke har sett på er utslipp i forbindelse med transport mellom kontinentene av bestanddelene og andre miljøutslipp. Tesla som er versting har en mer sentralisert produksjon enn de store bilmerkene som forsøker å ha produksjon nærmere salgssted.

Utslippstallene fra fossilbilene er dessuten målt av ADAC selv, og det er ikke tatt hensyn til oppgitt forbruk fra fabrikk.

ADAC understreker også at funnene ikke kan fastslå generelt hvilken drivlinje som har den beste CO2-balansen. Dette avhenger av bilmodell og klasse.

Et strakstiltak er å se på faktisk utslipp når avgiftspolitikken settes, her er en moderne diesel motor langt å foretrekke enn en stor EL Bil.

 

Biler som er testet
Småbiler:

Diesel: Mazda 2 Skyactiv-D 105
Bensin: Mitsubishi Space Star 1.2 CT
Hybrid: Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style
Elbil: BMW i3 (94 Ah)
Kompaktbiler:

Diesel: Mazda 3 Skyactiv-D 105 Sports-Life
Bensin: Volkswagen Golf 1.5 TSI
Hybrid: Toyota Prius 1.8 Hybrid
Elbil: Hyundai Ioniq Electric Style
Store personbiler:

Diesel: Mercedes E 220d
Bensin: Mercedes E 400 Coupé 4matic
Ladbar hybrid: Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD
Elbil: Tesla Model X 100D

Her leser du alt som Sport.

tabola

No posts to display