Manusforfatterstreiken, og nå også skuespillerstreiken i Hollywood, har pågått i mange uker. Som et resultat blir globale produksjoner suspendert, men de streikende gir ikke opp i kampen for anstendige arbeidsforhold og slutt på kontroversielle handlinger fra filmprodusenter. Adam Driver viste nylig sin støtte til demonstrantene. På pressekonferansen til filmfestivalen i Venezia påpekte skuespilleren hvordan filmer kan lages mens de respekterer kravene fra de streikende. Skuespilleren kritiserte Netflix, Amazon Prime og AMPTP.
Les: Erik ten Hag møter HARD konkurranse
AMPTP (Alliance of Motion Picture and Television Producers) er en organisasjon som representerer interessene til film- og TV-produsenter. Det er også en institusjon som WAG og SAG-AFTRA, sammenslutninger av manusforfattere og skuespillere, streiket mot, og krevde bedre arbeidsforhold, økning i lønn (spesielt for manusforfattere), slutt på monopolet og slutt på å eliminere skuespillere ved å bruker for mye kunstig intelligens. Streiken har pågått i flere måneder, har stadig flere støttespillere og lammer arbeidet med filmsett og fører til utsettelse av filmpremierer. AMPTP virker motvillige til å snakke, og demonstrantene gir seg ikke i kravene. Adam Driver kommenterte nylig saken.
Les: To uker etter overgangen kollapset snur Fulham-stjerna
Adam Driver dukket opp på filmfestivalen i Venezia, hvor han promoterte sin siste film «Ferrari». Noen har kanskje spurt seg selv hva han gjorde der hvis han var i streik. Det viser seg at skuespilleren var i stand til å delta i arrangementet fordi filmen hans oppfylte kravene som de streikende kjempet for. Skuespilleren benyttet anledningen til å snakke ut om streiken. Han kritiserte Netflix, Amazon Prime og AMPTP. Han viste at det er mulig å lage hit- filmer, møte kravene til de streikende og ikke være underlagt AMPTP.
Les: Arresterte Real Madrid-spillere
– Jeg er veldig stolt over å være her og være den visuelle representasjonen av en film («Ferrari») som ikke er en del av AMPTP, og å fremme SAGs lederskapsdirektiv – som er en effektiv taktikk – som er en midlertidig avtale. Hvorfor kan et mindre distribusjonsselskap som Neon og STX International oppfylle drømmekravene til det SAG ber om, men et stort selskap som Netflix og Amazon kan ikke? Hver gang folkene i SAG støtter en film som har gått med på vilkårene, gjør det det ganske enkelt mer åpenbart at disse menneskene er villige til å støtte de andre de jobber med, og resten (Netflix, Amazon) ikke er det. – sa skuespilleren.