VM-sirkuset er godt i gang og bildene av nær sagt fullsatte stadioner sendes verden rundt. Én nasjon bidrar godt til utsolgt VM-kamper. Det pussige er at de ikke engang har kvalifisert seg til mesterskapet.
Kina klarte ikke å kvalifisere seg til VM dette året heller. Men det hindrer ikke nasjonen å gjøre seg bemerket på et av verdens desidert største idrettsarrangementer.
Du har kanskje lagt merke til at mye av stadionreklamen i Russland ikke har de vanlige multinasjonale selskapene som avsender. Dette skyldes at en del av de største selskapene som har råd til å sponse VM ikke helt har funnet seg tilrette med å assosiere sitt navn med Putins Russland.
Dette har åpnet opp for Kina og deres selskaper. Før åpningskampen startet mellom Russland og Saudi-Arabia var det seks kinesiske tenåringer som bar Fifa-flaggene og ledet spillerne inn på banen.
Les: Sverige skal lures trill rundt av VM-motstanderne
Dette bør fortelle oss alt om hvilken rolle Kina og kinesiske selskaper spiller i VM.
Og på tribunene lyser det også kinesisk. Ifølge DN har mer enn 40 000 kinesiske fotballentusiaster kjøpt VM-billetter. For å sette det litt i perspektiv: det er flere tilskuere enn fra Spania og England…
Lurer du fortsatt på hvor fotballene som brukes i mesterskapet er produsert?
Det vi er vitne til skal være del av presidents Xi Jinpings langsiktige plan om å oppleve kinesisk fotball på høyeste nivå.
Stemmer dette, betyr det at we haven´t seen nothing yet. For når de kinesiske toppene bestemmer seg, da skjer ting.
Les: Mer fra fotballens vidunderlige verden på Sporten.com