Har ikke kvalifisert seg til VM – men fyller opp tribunene i Russland

VM-sirkuset er godt i gang og bildene av nær sagt fullsatte stadioner sendes verden rundt. Én nasjon bidrar godt til utsolgt VM-kamper. Det pussige er at de ikke engang har kvalifisert seg til mesterskapet.

Kina klarte ikke å kvalifisere seg til VM dette året heller. Men det hindrer ikke nasjonen å gjøre seg bemerket på et av verdens desidert største idrettsarrangementer.

Du har kanskje lagt merke til at mye av stadionreklamen i Russland ikke har de vanlige multinasjonale selskapene som avsender.  Dette skyldes at en del av de største selskapene som har råd til å sponse VM ikke helt har funnet seg tilrette med å assosiere sitt navn med Putins Russland.

Dette har åpnet opp for Kina og deres selskaper. Før åpningskampen startet mellom Russland og Saudi-Arabia var det seks kinesiske tenåringer som bar Fifa-flaggene og ledet spillerne inn på banen.

Les: Sverige skal lures trill rundt av VM-motstanderne

Dette bør fortelle oss alt om hvilken rolle Kina og kinesiske selskaper spiller i VM.

Og på tribunene lyser det også kinesisk. Ifølge DN har mer enn 40 000 kinesiske fotballentusiaster kjøpt VM-billetter. For å sette det litt i perspektiv: det er flere tilskuere enn fra Spania og England…

Lurer du fortsatt på hvor fotballene som brukes i mesterskapet er produsert?

Det vi er vitne til skal være del av presidents Xi Jinpings langsiktige plan om å oppleve kinesisk fotball på høyeste nivå.

Stemmer dette, betyr det at we haven´t seen nothing yet. For når de kinesiske toppene bestemmer seg, da skjer ting.

Les: Mer fra fotballens vidunderlige verden på Sporten.com

Leave a Reply