Den konservative regjeringen i Storbritannia planlegger å nasjonalisere store deler av jernbanenettet. Tidligere har EUs regler lagt en demper et statlig jernbanemonopol.

Det private jernbaneselskapet Northern blir nasjonalisert av den britiske regjeringen. Northern samarbeider med tysk-eide Arriva, som også driver lokaltrafikk flere steder i Sverige, blant annet i Skåne, Halland og Stockholm. – I Norge har de utenlandske selskapene som overtar togstrekninger fra Vy, britiske Go- Ahead og svenske SJ.

Les: Straffes knallhardt: Manchester City mister Champions League

Go-Ahead kjører allerede på Sørlandsbanen fra Oslo i øst og til Stavanger i vest. De vant anbudet til tross for at det er det selskapet i England som får dårligst score av alle tog-selskaper i landet. – I Norge kjøres det en sentraliserings og privatiserings politikk basert på ideologi og ikke nytte for brukerne eller statens kostnader.

Den britiske konservative regjeringen har valgt å la sine kjepphester fare nå som de har fått flere tiår med fakta som forteller med all tydelighet at enkelte ting ikke skal privatiseres. EU virker som en bremsekloss for miljøtiltak innen transport, når ansvar, avtaler og selskaper som opereres er så fragmentert at det ikke er mulig på en enkel måte å innføre endringer, som for eksempel billig eller gratis kollektivtrafikk.

Lederne for fagforeningene i jernbanene er positive til beslutningen:

“Privatiseringen av jernbanenettet har mislyktes fullstendig. Bare aksjonærenes lommer er fylt med gull”, sier Manuel Cortes, generalsekretær for transportunionen TSSA, til BBC.

Mick Whelan, leder for lokomotivføreren ASLEF, ønsker imidlertid å holde forventningene lave. Etter en total gjennomgang av jernbanene, er jernbanene så nedslitte at forbedringer vil ta tid, sier Whelan.

Trafikken vil bli operert fra 1. mars 2020 av statseide Northern Trains Limited.

Northern er det andre av Storbritannias private jernbaneselskaper som blir nasjonalisert etter at staten tok over East Coast-linjen på nytt i 2018. Ifølge Financial Times står også South Western Railway, landets nest største jernbaneselskap, overfor nasjonalisering.

Tidligere har staten stoppet milliardæren Richard Bransons Virgin Trains. Selskapet mistet retten til å kjøre tog, og etter 22 år på britiske jernbanespor forlot det siste Virginia-toget Euston Station i London klokken 21.42 lokal tid 8. desember i fjor. Destinasjonen var Wolverhampton. Tidligere på dagen hadde det siste toget fra London til Manchester brutt og stoppet i Stockport, 25 mil fra London og med ni mil igjen til Manchester.

Trafikken som ble håndtert av Virgin ble overtatt av en annen privat gründer, men også her er diskusjonene om en re-nasjonalisering livlige.

Den tidligere statseide britiske jernbanen ble kuttet opp og privatisert i 1993, under John Majors konservative regjering.