torsdag, juli 15, 2021

Amedias lokalaviser deler ut 25 millioner kroner

Må lese

Fikk over 900 000 til å bestille vaksine med en gang

Frankrike har fått en økning i antall smittede som følge av Delta varianten og at det er...

Nordens største utelivskonsern overtar 10 norske barer

En ting som Corona-pandemien har lært oss er at de som allerede har mye får veldig mye...

Frihandelsavtalen med Storbritannia er undertegnet

Næringsministeren undertegnet frihandelsavtalen med Storbritannia i London i går. Avtalen er den mest omfattende frihandelsavtalen Norge noensinne...
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

73 lokalaviser i Amedia skal i vår dele ut 25 millioner kroner i støtte til allmennyttige tiltak i regi av lokale lag og foreninger i de kommunene som avisene dekker.

Midlene den enkelte avis deler ut vil variere fra fra 100.000 kroner i de minste avisene til 1 million kroner i de største. Avisenes mål med tiltaket er å bidra til å skape gode lokalsamfunn. Foreninger og organisasjoner blir nå invitert til å søke om støtte til blant annet aktivitets- og fritidstilbud for barn og unge.

Les: Thailandske leger står bak gjennombrudd i behandligen av Coronavirus

– Det er en hovedoppgave for våre aviser å engasjere leserne og alle som bor i lokalsamfunnet til å delta i samfunnsdebatten, frivillig arbeid og kulturaktiviteter. Nå styrker vi det tette båndet mellom Amedias aviser og lokalsamfunnene de dekker, sier Amedias konsernsjef Are Stokstad.

– Våre  lokalaviser jobber for å skape gode lokalsamfunn. De speiler og utvikler lokal kultur og identitet. Lokalavisene er en viktig og positiv kraft i utviklingen av det som skjer i sitt dekningsområde, sier Stokstad. At Amedias aviser nå skal fordele støtte til lag og foreninger er en måte vi kan gi noe tilbake til lokalsamfunnet på, som understøtter avisenes oppgave som viktige lokale samfunnsinstitusjoner.

Stokstad forteller at midlene som nå deles ut, har utgangspunkt i det gode resultatet Amedia oppnådde i 2018.

Les på Popidol: Halvparten av norske niåringer er på sosiale medier

Utdelingen skjer i samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB, som for fire år siden kjøpte Amedia og opprettet Amediastiftelsen for å ivareta eierskapet. Kjøpet ble finansiert med et lån fra Sparebankstiftelsen DNB. Amedias gode resultater har gitt Amediastiftelsen muligheten til å nedbetale deler av lånet, og som følge av dette har Sparebankstiftelsen DNB stilt 25 millioner kroner til disposisjon for prosjekter for å styrke lokalsamfunnene. Søknader om støtte rettes til avisene som skal fordele midlene og avgjøre hvem som får støtte.

Dette er første gangen lokalavisene skal fordele midler til lokale formål. Konsernsjef Are Stokstad mener det ligger til rette for flere tildelingsrunder senere:

– Fortsetter vi å skape gode resultater, vil tildelingen av midler fra våre aviser kunne fortsette, sier han.

Søknadsfristen er 25. mars. Deretter skal en lokal jury, som er etablert i hver avis, bestemme hvilke tiltak som skal tildeles midler.

Les på Sporten: Zlatan har heldigvis 37 år igjen som fotballspiller

- Advertisement -

Siste nytt

Fikk over 900 000 til å bestille vaksine med en gang

Frankrike har fått en økning i antall smittede som følge av Delta varianten og at det er...

Nordens største utelivskonsern overtar 10 norske barer

En ting som Corona-pandemien har lært oss er at de som allerede har mye får veldig mye mer og nå som vi...

Frihandelsavtalen med Storbritannia er undertegnet

Næringsministeren undertegnet frihandelsavtalen med Storbritannia i London i går. Avtalen er den mest omfattende frihandelsavtalen Norge noensinne har inngått, utenom EØS-avtalen.

Lydbok avtalen er endelig i boks

Forfatterforeningen og Forleggerforeningen er enige om den første kollektive avtalen for lydbok-strømming. Royaltysatsen økes fra 25 til 28...

Sønnen fullfører Lucinda Rileys siste bok

Den irske suksessforfatteren Lucinda Riley døde etter en fire år lang kamp mot kreft i begynnelsen av mai. - Hun hadde enorm...

More Articles Like This