lørdag, desember 5, 2020

Amedias lokalaviser deler ut 25 millioner kroner

Må lese

Trøbbel når du bytter ut en helgen mot en fotballgud

Etter Diego Maradona sin død var det nesten uunngåelig at Napoli, både byen og fotballklubben ville hylle...

Strålende hærverk av en fransk kunstner

Den franske kunstneren Cal er det mange vil kalle en vandal. Hans hærverk er ikke ødeleggende eller...

Andrej Kanchelskis: «Pogba snakker alltid om å dra, bedre om han bare dro»

Den russiske vingen Andrej Kanchelskis hadde selv fire år på Old Trafford før han dro videre til...
Michael Breines Oredamhttp://www.f7.no
Berømt skihopper og operasanger

73 lokalaviser i Amedia skal i vår dele ut 25 millioner kroner i støtte til allmennyttige tiltak i regi av lokale lag og foreninger i de kommunene som avisene dekker.

Midlene den enkelte avis deler ut vil variere fra fra 100.000 kroner i de minste avisene til 1 million kroner i de største. Avisenes mål med tiltaket er å bidra til å skape gode lokalsamfunn. Foreninger og organisasjoner blir nå invitert til å søke om støtte til blant annet aktivitets- og fritidstilbud for barn og unge.

Les: Thailandske leger står bak gjennombrudd i behandligen av Coronavirus

– Det er en hovedoppgave for våre aviser å engasjere leserne og alle som bor i lokalsamfunnet til å delta i samfunnsdebatten, frivillig arbeid og kulturaktiviteter. Nå styrker vi det tette båndet mellom Amedias aviser og lokalsamfunnene de dekker, sier Amedias konsernsjef Are Stokstad.

– Våre  lokalaviser jobber for å skape gode lokalsamfunn. De speiler og utvikler lokal kultur og identitet. Lokalavisene er en viktig og positiv kraft i utviklingen av det som skjer i sitt dekningsområde, sier Stokstad. At Amedias aviser nå skal fordele støtte til lag og foreninger er en måte vi kan gi noe tilbake til lokalsamfunnet på, som understøtter avisenes oppgave som viktige lokale samfunnsinstitusjoner.

Stokstad forteller at midlene som nå deles ut, har utgangspunkt i det gode resultatet Amedia oppnådde i 2018.

Les på Popidol: Halvparten av norske niåringer er på sosiale medier

Utdelingen skjer i samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB, som for fire år siden kjøpte Amedia og opprettet Amediastiftelsen for å ivareta eierskapet. Kjøpet ble finansiert med et lån fra Sparebankstiftelsen DNB. Amedias gode resultater har gitt Amediastiftelsen muligheten til å nedbetale deler av lånet, og som følge av dette har Sparebankstiftelsen DNB stilt 25 millioner kroner til disposisjon for prosjekter for å styrke lokalsamfunnene. Søknader om støtte rettes til avisene som skal fordele midlene og avgjøre hvem som får støtte.

Dette er første gangen lokalavisene skal fordele midler til lokale formål. Konsernsjef Are Stokstad mener det ligger til rette for flere tildelingsrunder senere:

– Fortsetter vi å skape gode resultater, vil tildelingen av midler fra våre aviser kunne fortsette, sier han.

Søknadsfristen er 25. mars. Deretter skal en lokal jury, som er etablert i hver avis, bestemme hvilke tiltak som skal tildeles midler.

Les på Sporten: Zlatan har heldigvis 37 år igjen som fotballspiller

- Advertisement -

Siste nytt

Trøbbel når du bytter ut en helgen mot en fotballgud

Etter Diego Maradona sin død var det nesten uunngåelig at Napoli, både byen og fotballklubben ville hylle...

Strålende hærverk av en fransk kunstner

Den franske kunstneren Cal er det mange vil kalle en vandal. Hans hærverk er ikke ødeleggende eller frekke, men ganske så smarte,...

Andrej Kanchelskis: «Pogba snakker alltid om å dra, bedre om han bare dro»

Den russiske vingen Andrej Kanchelskis hadde selv fire år på Old Trafford før han dro videre til Everton. - Nå lever den...

NRK og TV2 går sammen om fotball-VM 2026

NRK og TV 2 har sammen sikret seg rettighetene til å vise fotball-VM for herrer i 2026. - Vi...

Har du en skrue løs? Det kan være farlig

I løpet av de neste månedene vil over hundre bilister miste nylig påskrudde vinterdekk under fart og skade bilen sin.

More Articles Like This