Det er sosiale medier som er de unges viktigste kilde til nyheter, viser en fersk undersøkelse.
Nesten ni av ti 9-18-åringer som er på sosiale medier, konsumerer nyheter på denne plattformen. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020.
Undersøkelsen viser også at ni av ti av alle 9-18-åringer oppgir at de leser, hører eller ser nyheter ofte eller av og til, uavhengig av plattform. Andelen som følger med på nyheter, er noe større blant jenter enn gutter, og øker med alder.
Les på Popidol: Kan ikke vente med å bygge Baby Yoda i Lego
Bortsett fra blant de yngste, der den største andelen ser nyheter på NRKs Supernytt, er sosiale medier den mest brukte nyhetskanalen blant 9-18-åringene. Andelen som leser, ser eller hører nyheter i sosiale medier har økt siden forrige Barn og medier-undersøkelse i 2018.
– Det er bra at de unge er nyhetsinteresserte, men det er viktig å være klar over at sosiale medier også kan ha utfordrende sider som nyhetskanal, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Undersøkelsen viser også at stadig færre barn og unge leser nyheter i papiraviser, og over halvparten av 9-18-åringene gjør det aldri. To av tre leser nyheter i nettaviser, og vg.no er den mest populære.
– De unges nyhetskonsum skjer først og fremst på digitale plattformer. Det gjør det viktig for mediehusene å digitalisere nyhetsinnholdet, slik at de treffer de unge der de er, sier Velsand.
Mens sosiale medier og Snapchat er mest populært blant ungdom for å oppdatere seg på nyheter, er Supernytt mest brukt blant 9-12-åringene. Spesielt gjelder det de aller yngste; over ni av ti av 9-11-åringene sier de ser på dette nyhetsprogrammet fra NRK. Barn og unge er mest interesserte i nyheter om underholdning og kjendiser, sport, kunst og kultur.
– Andelen 9-11-åringer som ser på Supernytt har økt med nesten ti prosentpoeng på to år. 94 prosent i denne aldersgruppen ser nå på NRKs nyhetsprogram for barn, noe som befester Supernytts posisjon. Samtidig ser vi at de yngste barna også ser og hører mer nyheter i sosiale medier enn i 2018. Det kan indikere at de minste barna begynner å konsumere nyheter tidligere enn før, sier Velsand.
- 91 prosent av alle 9-18-åringer oppgir at de leser, hører eller ser nyheter ofte eller av og til, uavhengig av plattform. Andelen som følger med på nyheter, er noe større blant jenter enn gutter, og den øker med alder.
- 87 prosent av 9-18-åringene som er på sosiale medier, leser, ser eller hører nyheter på denne plattformen. Halvparten av 9-10-åringene bruker sosiale medier for å holde seg oppdaterte på nyheter, mens nesten alle i aldersgruppen 15-18 år gjør det samme.
- Snapchat er det mest populære sosiale mediet for nyhetskonsum, og blir brukt av 63 prosent av 9-18-åringene som er på sosiale medier.
- NRKs Supernytt er mest populært blant 9-12-åringene, særlig de yngste. 94 prosent av 9-11-åringene ser på Supernytt, mot 83 prosent av 12-åringene.
- 83 prosent ser nyheter på tv, 65 prosent leser nyheter i nettaviser og 52 prosent hører nyheter på podkast og radio. Vg.no er den mest populære nettavisen.
- 56 prosent leser ikke nyheter i papiraviser. Andelen som leser nyheter i papiraviser er nesten halvert siden 2016.
- 50 prosent leser, hører eller ser nyheter om underholdning og kjendiser. Nyheter om sport (44 prosent), kultur og kunst (30 prosent) og utenriks (26 prosent) er også populært. Debatt og kommentarer (14 prosent) og nyheter om næringsliv og økonomi (12 prosent) er minst populært blant 9-18-åringene.
- Når 9-18-åringene ser på youtubere, bloggere og påvirkere på nett, er innhold om musikk (62 prosent), gaming (59 prosent) og tullevideoer (54 prosent) sett av flest.
Kilde: Medietilsynet