Tamagotchi har aldri vært helt borte, men bare spilt i noen få bakgater i Asia. – Nå har en av 1990-tallets største manier fått sin renesanse. – Det eggformede leketøyet som huser et virtuelt kjæledyr er nå tilbake for fullt.
Etter flere forsøk på å gjenopplive merkevaren gjennom årene ser ut til å ha lønnet seg for eieren Bandai Namco.
Det globale salget ble mer enn doblet mellom 2022 og 2023, forteller selskapet til BBC, og Tamagotchi har nå åpnet sin første butikk i Storbritannia – noe den ikke en gang gjorde da den var 1996s hotteste gadget.
Les: Manchester United kommer til å tjene godt på Mason Greenwoods braksuksess
Tamagotchi-butikken har en skjerm med en massiv tamagotchi på baksiden, og mange av enhetene på mange hyller
London-butikken, basert på Camden Market, er et knutepunkt for nostalgi med tilsynelatende utallige enheter for salg
Ikke overraskende er den moderne Tamagotchien ikke det samme du ville ha kjøpt på 1990-tallet.
Det ser fortsatt likt ut – et sprøtt farget egg med en liten digital skjerm og knapper – men selve leken har mye mer funksjonalitet. «Nå kan du koble deg til venner, du kan spille på Wi-Fi og laste ned forskjellige gjenstander, og det er virkelig å bekjempe den følelsen av tretthet som du kanskje har fått med noen tidligere modeller,» sa Tamagotchi merkevaresjef Priya Jadeja til BBC.
Det virtuelle kjæledyret ble offisielt relansert i Storbritannia i 2019 og har vokst siden – med en kanskje overraskende blanding av unge og gamle spillere.
«Da vi relanserte, trodde vi det ville være en veldig tusenårsfokusert relansering,» sier Jadeja.
«Men det blir introdusert for barn som aldri har hatt denne typen enhet før – det er veldig spennende å se dem omfavne det.»
I motsetning til i 1996, er det nå mange andre virtuelle kjæledyr på markedet.
For eksempel bruker Bitzee, laget av Hatchimals, en fleksibel skjerm som reagerer på berøringen din, og reagerer på tiltbaserte bevegelser.
I mellomtiden har Punirunes en populær funksjon der du kan plassere fingeren inne i leken for å «stryke» det virtuelle kjæledyret på skjermen.
Og det er også virtuelle kjæledyr fra Digimon – en annen tilbakevending fra 1990-tallet – selv om disse også eies av Bandai Namco, og ble opprinnelig designet som Tamagotchi for gutter.
Til tross for at de kjønnsbaserte linjene ble trukket tilbake i dag, sier Jadeja at det ikke ser ut til å være noen reell forskjell på hvem som kjøper lekene nå.
For Tamagotchi-fansen vi snakket med, spiller nostalgi en stor rolle.
EmmalutionYT En ung kvinne med mørkebrunt hår og briller holder flere Tamagotchis i hver håndEmmalutionYT
Emmalution vlogger ofte om Tamagotchis på YouTube-kanalen hennes
Les på Popidol: Squid Game sesong 2 kommer 26.desember
«Jeg fikk min første Tamagotchi tilbake på barneskolen, min beste venn hadde en den gang, og jeg har gode minner fra å leke med dem sammen,» sier Emma, kjent på YouTube som Emmalution. Hun sier at hun «begynte å lengte litt av den nostalgien».
Hun beholdt ikke sin gamle Tamagotchi og hentet en moderne i fjor, sier hun.
«Dette startet en besettelse, og absorberte masse informasjon om alle utgivelsene som hadde kommet ut etter min første Tamagotchi noensinne,» sa hun.
«Jeg startet en samling, nysgjerrig på å vite hva jeg hadde gått glipp av mens jeg var for opptatt i oppveksten.»
Koby har vært en fan siden han var mye yngre
Koby, kjent for fansen på YouTube som Lost in Translationmon, var enig.
«Når jeg leker med de virtuelle kjæledyrene mine fra Digimon eller Tamagotchi, får jeg et lite øyeblikksbilde av hvordan det var da jeg først lekte med de virtuelle kjæledyrene mine som barn.
«Det er også en fantastisk følelse av fellesskap ved å dele bilder og historier på nettet med andre.»
Og for Emma er det en annen stor faktor – eskapisme.
«Med hvordan verden er for øyeblikket, og hvordan den har vært de siste årene, er det fint å bare se ned på det lille pikselkjæledyret ditt av og til, glemme alt for et øyeblikk for å gi det en liten matbit eller spill et lite spill, og husk en mye enklere tid.»